Tholen - Sinds half april ligt er een nieuw type paprika in de schappen bij 800 winkels van Albert Heijn in Nederland. Het gaat om Sweet Crunchino®, een nieuw paprikasoort die is ontwikkeld door Eminent Seeds. 'Extra zoet van smaak' staat er op de verpakking waarop ook de merknaam prijkt. Dat laatste is extra bijzonder voor een markt waar merken maar weinig voorkomen.
Sweet Crunchino is dan ook een speciale innovatie. De langwerpige paprika valt op met een unieke textuur, rijke smaakprofiel en kleurencombinatie. Vooral als je een hap in de Crunchino zet na het eten van bijvoorbeeld een puntpaprika of ander soort snackpaprika proef je heel duidelijk verschil.
"Het is bijzonder dat we iets unieks toe kunnen voegen aan het paprikaschap, waar de diversiteit nog niet zo groot is als bijvoorbeeld in tomaat", zegt Sales Manager Roy van Kester van Eminent Seeds. "Naast paprika en pepers hebben we onze focus op de veredeling van snoeptomaten liggen. Hier zullen we de komende jaren ook van ons laten horen."
© Eminent SeedsRoy van Kester en Kevin Valk bij de Albert Heijn in Honselersdijk
Grote introductie in Nederland
Maar nu gaat het over een nieuw type paprika. Eminent Seeds introduceert Sweet Crunchino in Nederland in drie kleuren: oranje, olijfgroen en bruin. De teelt en afzet van de Crunchino worden georganiseerd door Kwekerij Roodpunt en Kwekerij Red Energy. De Crunchino, die teelttechnisch vergelijkbaar is met een puntpaprika, maar verder vooral eigen unieke eigenschappen heeft, gaat na de oogst en verpakken, via Bakker Barendrecht de AH-schappen in.
Bij het veredelingsbedrijf zijn ze trots dat de grote retailer voor de Sweet Crunchino heeft gekozen, nadat het product vorig jaar al internationaal is geïntroduceerd. Op de Noord-Amerikaanse markt is het product, daar bekend als Sweet Snaps, ook bij diverse grote retailers te vinden en jaarrond beschikbaar dankzij teelt in Canada en Mexico.
"You struck some gold here"© Eminent SeedsHet was een Noord-Amerikaanse klant die met een vraag 'naar iets nieuws' aan de basis staat van de nieuwe marktintroductie, vertelt Kevin Valk, Senior Breeder Pepper. "Als we hier klanten over de vloer hebben, krijg ik die vraag vaak. Ik liet deze keer een hoekje achterin de kas zien, waar de bruine versie hing van wat nu Sweet Crunchino is. De klant nam een hap, ging op de pijp zitten en viel stil. 'You struck some gold here', zei hij. Voor mij was dat het startsein om met de verdere ontwikkeling te beginnen."
Het begon met één plant. Een plant met langwerpige, knapperige vruchten die het startpunt werd van het nieuwe paprikaconcept van Eminent Seeds: de Sweet Crunchino. Maar hoe bepaal je wat de perfecte Crunchino is? "In plaats van dit zelf te beslissen, besloten we onze eindklanten te betrekken", vertelt Roy. "We hebben een retailer en een teler uitgenodigd om zelf de kas in te gaan. Hun opdracht? Kies de vrucht die volgens jou perfect is voor het concept Crunchino. Wat écht bijzonder was: onafhankelijk van elkaar kozen ze allebei hetzelfde type vrucht. Dat gaf ons de bevestiging dat we iets bijzonders in handen hadden. Een paprika die de verwachtingen van zowel teelt als retail perfect weet te verbinden."
Vervolgens zijn in 2023 de eerste proeven gezet, in Nederland en Canada. Uit de rassen die toen zijn gezet, is een selectie gemaakt. 2024 was vervolgens het jaar van de eerste grootschalige commerciële teelt, en in 2025 is Albert Heijn voor de Nederlandse markt aangehaakt.
© Eminent Seeds
De oranje Crunchino. Voor de Europese markt is ook al ervaring opgedaan met een winterteelt, in Marokko, en ook in Turkije is het ras al geteeld. "Met dezelfde genetica kun je goed in verschillende klimaatomstandigheden telen", weet veredelaar Kevin.
Vervolgstappen
Dat de Crunchino nu ook in Nederland in de schappen ligt, is voor het veredelingsbedrijf iets waar men bijzonder trots op is. Wat is er namelijk leuker dan iemand naar de supermarkt om de hoek kunnen doorverwijzen, waar het product ligt te shinen waar zoveel jaren werk in zit.
Ondertussen schakelt veredelaar Kevin alweer door. "Wij zijn pas net begonnen. Het leuke gaat voor mij nu echt beginnen." Zo wordt gewerkt aan rassen in rood en geel voor de Europese markt (in Noord-Amerika en Australië zijn die er al wel) en ook staat voor het eerste kwartaal van 2026 introductie van verdere resistenties in commercieel materiaal op de planning.
De Crunchino is, naast de opvallende kleuren, te herkennen aan de geribbelde schil en de soms gedraaide vruchtvorm. De vruchten met een gemiddeld vruchtgewicht van 60 gram zijn dunwandig, maar dankzij goede selectie heeft de vrucht alsnog een uitstekende houdbaarheid, legt Kevin uit. Wat de paprika ook bijzonder maakt, zijn de zachte zaden, die nauwelijks merkbaar zijn. Hierdoor is de Crunchino goed te eten als snack 'uit het vuistje', maar ook gemakkelijk te verwerken in salades.
De Sweet Crunchino is al bekroond met prijzen, waaronder de maximale 3 sterren met het Superior Taste Award. Bij Eminent Seeds hopen ze dat veel Nederlandse consumenten het nieuwe product dit jaar zelf gaan ontdekken bij hun lokale Albert Heijn. "Bij een product met nieuwe kleuren is dat soms even een uitdaging", weet Roy, "maar vorig jaar hebben we in de praktijk ook gezien dat het met de herhaalaankopen wel goed zit." De Crunchino is internationaal bij meer dan 10 retailers verkrijgbaar.
Voor meer informatie:© Eminent Seeds
Roy van Kester
Eminent Seeds
r.vankester@eminentseeds.nl
www.eminentseeds.nl/producten/paprikas/crunchino/