Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mexico

"Europese consument kennis laten maken met gele mango's zoals Ataúlfo"

Hoewel Mexico beschikt over moderne technieken en infrastructuur om het hele jaar door mango's te telen, blijft een stabiele export nog lastig. Klimaatschommelingen, afwijkingen in de bloei en een oogstpiek van april tot augustus maken het moeilijk om jaarrond een constante aanvoer te garanderen. De gespreide teelt over verschillende regio's in het land helpt enigszins, maar kon niet voorkomen dat de oogst, en bijgevolg de export, in het eerste kwartaal van 2025 vertraging opliep.

© Universidad Autónoma Chapingo

"De populairste mango in Mexico is de Ataúlfo, die vooral in het zuiden van het land wordt geteeld, met name in Chiapas en Oaxaca. Daarnaast zijn ook rassen als Tommy Atkins, Kent, Keith en Hayden van belang. De mango-oogst begint in het zuiden en schuift geleidelijk op naar het noorden, met de deelstaat Sinaloa als grootste producent, gevolgd door Baja California Sur", zo vertelt Sergio R. Márquez-Berber, hoogleraar aan de Universidad Autónoma Chapingo en hoofdorganisator van het 14e Internationale Mango Symposium.

© Universidad Autónoma Chapingo

Mexico verdient jaarlijks €510 miljoen aan mango-export. Ruim 80% van die export gaat naar de Verenigde Staten, vanwege de korte afstand en sterke vraag. "Maar we zetten ook stappen richting Europa", zegt Márquez-Berber. "Daar zijn vooral roodschillige mango's populair. Toch willen we ook de gele Ataúlfo onder de aandacht brengen met promotiecampagnes."

© Universidad Autónoma Chapingo

Het weer heeft dit jaar duidelijk invloed gehad op de mango-oogst. Schommelende temperaturen zorgden voor verstoringen in de bloei en vruchtvorming. "De export van Ataúlfo begon dit jaar bijna een week later dan normaal en het volume in het eerste kwartaal lag lager dan in 2024", legt hij uit. In bepaalde regio's leidden koudefronten tot flinke vertragingen. "Normaal hebben we in april geen koufronten, maar dit jaar telden we er 41 tot begin mei."

Die weersomstandigheden raken zowel de opbrengst als de kwaliteit. "Kou heeft voor- en nadelen", zegt Márquez-Berber. "Het zorgt voor een gespreide bloei, maar vertraagt ook de ontwikkeling van het fruit."

© Universidad Autónoma Chapingo

Ondertussen werkt de sector aan een stevige internationale positie. Van 28 tot 31 mei 2025 vindt in Mazatlán (Sinaloa) het 14e Internationale Mango Symposium plaats. Daar komen experts uit de hele wereld samen om kennis uit te wisselen over hoe om te gaan met de uitdagingen op het gebied van klimaat, teelt en handel. Het symposium moet innovatie aanjagen en internationale samenwerking versterken.

© Universidad Autónoma Chapingo

"Ondanks de haperingen en het moeilijke weer was er toch positief nieuws: in week 16 en 17 lagen de exportprijzen op een bemoedigend niveau. De Ataúlfo werd verkocht voor €4,40 tot €5,60 per karton van 4 kilo. De Tommy Atkins bracht zelfs €5,35 tot €6,40 per karton op", besluit Márquez-Berber.

Voor meer informatie:
Sergio Roberto Márquez-Berber
Universidad Autónoma Chapingo
Tel: +52 5951070500 (Mexico)
smarquezb@chapingo.mx
https://chapingo.mx/