Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Californische citrus update

"Aanbod Navels en mandarijnen slinkt, maar Valencia's in overvloed"

Wat betreft het weer, kunnen de citrustelers in Californië terugkijken op een positief citrusseizoen. "Er zijn geen noemenswaardige weersproblemen gemeld", zegt Daniel Rodriguez van Heavenly Citrus, teler, verpakker en verzender van sinaasappelen, mandarijnen en citroenen. "We hebben af en toe een paar dagen regen gehad, wat de oogst vertraging bracht, maar de regen had een positieve invloed op het fruit en veroorzaakte geen schade."

Navels
Het is de eerste week van mei en de voorraden Navelsinaasappelen zijn extreem laag. "Binnen een maand verwachten we bijna geen beschikbaarheid meer, omdat de laatste oogst van het seizoen aanstaande vrijdag, 2 mei, begint." De beperkte voorraden zullen naar verwachting doorlopen tot de laatste week van mei of de eerste week van juni.

Valencia's
In tegenstelling tot de Navelsinaasappelen, is het aanbod van Valencia sinaasappelen overvloedig. "Het suikergehalte is echter nog niet helemaal op peil. Het kan nog zo'n vier weken duren voordat het suikergehalte optimaal is", aldus Rodriguez. De meeste sinaasappelen variëren in grootte tussen 113 en 168, wat betekent dat ze aan de kleinere kant zijn.

De vraag naar sinaasappelen is groot, vooral door de afname in het aanbod van Navelsinaasappelen en de beperkte beschikbaarheid van zoete en grote Valencia sinaasappelen. Dit heeft geleid tot een gestaag stijgende prijs, met een aanzienlijke opwaartse trend.

© Heavenly Citrus

Mandarijnen
De beschikbaarheid van mandarijnen is momenteel goed, maar de kwaliteit begint af te nemen, waardoor de vraag op dit moment stabiel is. "Ervaren telers die de juiste voedingsstoffen toevoegen, kunnen hun oogst tot eind mei in goede staat houden. Minder ervaren telers zullen echter zien dat hun fruit in de komende weken afneemt," aldus Rodriguez. De afname in kwaliteit en beschikbaarheid heeft geleid tot een geleidelijke stijging van de mandarijnprijzen in de weken die leiden naar het einde van het seizoen.

Citroenen
De situatie met citroenen is minder optimistisch. Hoewel het meeste fruit nog beschikbaar is in District 1, is de kwaliteit aanzienlijk gedaald, en de prijzen staan sinds begin december onder druk. "De lage prijzen zijn het gevolg van de concurrentie van geïmporteerde citroenen, die de marktwaarde beïnvloedt. Lagere kwaliteit in combinatie met lagere prijzen zorgt ervoor dat leveranciers vaak tegen of onder de kostprijs verkopen. Dit heeft ertoe geleid dat veel telers ervoor kiezen om fruit aan de boom te laten, of om het naar sapfabrieken te sturen."

© Heavenly Citrus

Concurrentie uit andere regio's
Hoewel deze tijd van het jaar een gunstig moment is voor Californië met relatief weinig concurrentie uit andere regio's in de wereld waar citrus wordt geteeld, was de situatie eerder dit jaar anders. "In januari en februari zorgde Marokko voor aanzienlijke concurrentie, waardoor de verkoop van citroenen en mandarijnen werd beïnvloed." Heavenly Citrus teelt uitsluitend citrus in Californië en zet het af op de binnenlandse markt, van Californië tot het Middenwesten, de Oostkust en het Midden-Zuid-gebied.

Zomercampagne
Rodriguez is enthousiast om de citrus zomercampagne van Heavenly, "Unleash your Creativity", aan te kondigen. Deze campagne is bedoeld om consumenten te inspireren hun eetervaringen te verrijken met de levendige smaken van de nazomeroogst. "Dit zomerseizoen leveren we met trots Navelsinaasappelen, sappige Valencia's en citroenen van topkwaliteit, en we zijn enthousiast om de veelzijdigheid van deze producten te benadrukken. Daarnaast blijven we onze mandarijnen van hoge kwaliteit tot eind mei aanbieden."

© Heavenly Citrus

AI
Binnen het bedrijf maakt Heavenly Citrus op slimme wijze gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om zijn processen te verbeteren, van teelt tot marketing. "We zijn als team vastbesloten om ons te onderscheiden en voorop te lopen in de citrussector, terwijl we inzetten op innovatie en het betrekken van consumenten. We geloven dat onze focus op kwaliteit, gecombineerd met onze inzet voor AI, ons zal helpen om op nieuwe manieren met consumenten in contact te komen."

Voor meer informatie:
Daniel Rodriguez
Heavenly Citrus
Tel: +1 661 474 7488
Heavenlycitrusmarketing@gmail.com