De export van vers fruit via luchtvracht staat onder toenemende druk. Wisselend gewicht, last-minute annuleringen door productieproblemen en strenge controles op de plaats van bestemming maken het werk complexer. Alles moet kloppen – van de verpakking tot de timing – om aan de internationale eisen te voldoen en kwaliteitsverlies te voorkomen.
Denis De Farias Duarte, expert in luchtvrachtlogistiek en vicepresident van vrachtontwikkeling op de luchthaven van Frankfurt, legt uit hoe ogenschijnlijk kleine details het verschil kunnen maken tussen een succesvolle export en een lading die nooit vertrekt.
© Fraport
"Het gewicht dat op de verpakking staat, is nooit het eindgewicht", zegt Denis. Hoewel de dozen fruit 18 kilo kunnen aangeven, zorgen natuurlijke variaties ervoor dat het totale gewicht van de pallet verandert. Bij luchtvracht, waar elk kilo telt, kunnen deze afwijkingen ervoor zorgen dat de hele lading opnieuw moet worden ingedeeld of zelfs dat een reservering wordt geannuleerd. "Als we hier een afwijking van 15 kilo hebben en daar 20, dan kan het vliegtuig dat niet aan", waarschuwt hij.
© Fraport
De Farias werkt voor Fraport AG, actief op 29 luchthavens wereldwijd, van Lima tot Porto Alegre. Volgens hem zijn er fruitsoorten die bijna alleen per vliegtuig vervoerd kunnen worden, zoals papaja, mango en dragonfruit. "Dragonfruit redt het simpelweg niet op een schip. Die moet de lucht in."
© Fraport
Een ander knelpunt is de onzekerheid in de oogst en verpakking. "Soms wordt een boeking een paar uur voor vertrek alsnog geannuleerd, gewoon omdat de lading niet op tijd klaar is", vertelt hij. Hoewel luchtvracht een zekere flexibiliteit biedt voor bederfelijke producten, zijn de spelregels duidelijk: als de lading te laat komt, gaat het vliegtuig zonder jou.
En dan zijn er nog de invoercontroles. In Frankfurt wordt elke vracht streng gecontroleerd op onder andere gewasbeschermingsmiddelen en zware metalen. "Voldoet het niet, dan wordt de lading vernietigd", zegt Denis. "Een echt risico dus." Toch zijn die controles nodig, zegt hij. Ze beschermen de volksgezondheid en zorgen ervoor dat alleen veilig voedsel de consument bereikt.
© Fraport
Frankfurt beschikt over het Perishable Center Frankfurt (PCF), een ultramoderne hub voor verse producten. Fruit, vlees en vis worden hier onder één dak verwerkt, wat logistieke voordelen biedt voor importeurs en distributeurs. Tegelijk neemt de concurrentie toe. Landen als Marokko en Egypte, dichter bij Europa, winnen terrein in de luchtvrachtexport van citrus.
Voor de toekomst is één ding duidelijk: wie wil slagen in de export van vers fruit via de lucht, moet de hele keten door en door kennen. Denis vat het samen: "Het draait om kennis van het hele traject, van het veld tot aan het vliegtuig. Want jouw vracht vliegt niet alleen, hij reist samen met die van velen."
Voor meer informatie:
Denis De Farias Duarte
Fraport AG
Tel: +49 173 6999 656 (Duitsland)
D.Duarte@Fraport.de
www.fraport.com