Tholen - Peter Stuurman (1950) is inmiddels 55 jaar actief in de internationale wereld van transport en expeditie. Tijd voor een terugblik op de carrière van deze transportveteraan die onder meer leidde tot een emigratie naar Oostenrijk en transportactiviteiten in het Midden-Oosten. De laatste jaren richt hij zich vooral op de financiële kant van 4Mex Logistics, dat gespecialiseerd is in regelen van met name koel- en vriestransporten vanuit Frankrijk naar de overige EU-landen. Dat doet hij nog een paar dagen per week, zodat hij ook nog tijd heeft om naar de golfbaan te gaan.
© 4mex logistics bv
Balen sjouwen
Peter startte na het doorlopen van de middelbare school en militaire dienst in 1970 met werken bij het toenmalige Stuwadoorsbedrijf Deltapoort van zijn oom Ab Boontjes aan de eerste Eemhaven (Bunschotenweg, Rotterdam). Hij verrichtte in die jaren min of meer alle voorkomende werkzaamheden van balen sjouwen, vorktruck rijden, loodswerkzaamheden, tally man etc, waarna hij de overstap naar kantoor maakte om de administratieve zaken te leren en men ook de expeditiewerkzaamheden ging uitbreiden.
Expeditiebedrijf Deltapoort werd opgericht en men huurde kantoor in het Verzamelgebouw Zuidplein, waarbij in de tussentijd ook Transportbedrijf van der Ent uit Rhoon werd overgenomen. Hier werden diverse groupagelijndiensten uitgevoerd en werd de containertrucking verder uitgebreid. "Helaas is dit bedrijf ter ziele gegaan in 1975", blikt Peter terug.
© 4mex logistics bv
Kantoor 4Mex Logistics
Vervolgens werd een nieuwe BV gestart onder de naam Stubo Shipping met Peter Stuurman en Gerard Boontjes als aandeelhouders. De activiteiten waren gericht op ferrytransporten op Engeland en een containerdepot op het toenmalige terrein van Spoormaker aan de Waalhaven. "Dit bleek niet winstgevend genoeg, dus ben ik uitgetreden en in 1976 gaan werken als expediteur bij F.W. Koudijs Scheepvaart- en Expeditiebedrijf, kantoorhoudend aan de Goudsesingel in Rotterdam, waar wij in de beginjaren veel ferrytransport deden op Engeland met koel-, vries- en huiftrailers en transport over de weg naar en van Turkije."
Emigratie naar Oostenrijk
"Dit had uiteindelijk in 1979 als resultaat dat wij in samenwerking met onze partner in Istanbul - de heer Ali D. Akel van AK Nakliyat - een samenwerking zijn aangegaan en dat ik een nieuw kantoor heb opgezet in Salzburg (Oostenrijk) onder de naam Koudijs-Akel Ges m.b.h. Hiervoor emigreerde ik naar Oostenrijk. Nadat dit ging lopen en er personeel bijkwam, ben ik eind jaren '80 weer teruggegaan naar het kantoor in Rotterdam, waar er nieuwe contacten gelegd werden met grote exporteurs van goederen naar het Midden-Oosten en ik transporten ging regelen naar landen als Iran, Irak, Koeweit, Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië, met vaste charters die vice versa voor ons reden, waarbij wij deze auto's lieten retourladen in Istanbul, Bulgarije en Roemenië."
"In 1987 kwam Van Dongen Transport uit Dirksland op mijn pad, die na jaren op onder andere de Deltawerken gereden te hebben, internationaal wilde gaan rijden met een gedeelte van het wagenpark. Dit was een moeilijke start en nadat Adrie van Dongen samen met Adrie Visbeen deze BV een steuntje in de rug wilden geven onder de naam Visbeen-Van Dongen, ging het nog niet echt goed en heb ik in goed overleg besloten om in 1988 te vertrekken. De uiteindelijke goede uitkomst voor beide bedrijven is wel bekend."
© 4mex logistics bv
Uitzicht vanuit kantoor
Bevoorrading Amerikaanse leger
"Ik heb mijn carrière voortgezet in het najaar van 1988 bij Transneerlandia Koeltransport Bodegraven, waar door heel Europa koel- en vriestransporten uitgevoerd werden met onder meer hangend en bevroren vlees, ship-stores proviand voor het overgrote deel van de shipstores bedrijven in Rotterdam en allerlei schepen in de Europese havens. Ook leverden we vanuit Nederland melkproducten aan het Amerikaanse leger in Duitsland en naar de oorlogsschepen die in Zuid-Europa aankwamen. Hierdoor kwamen er veel koelwagens in Frankrijk en moesten deze ook retour geladen worden."
"Hier begon het mooie verhaal eigenlijk voor mij", vervolgt Peter. "Eind 1992 dacht ik: dit kan ik ook voor mijzelf doen. Toen ben ik met mijn echtgenote gestart met Stuurman Chartering BV, een bevrachtingskantoor gespecialiseerd in het regelen van retourladingen voor koelwagens die leeg kwamen in Frankrijk en Spanje. Eerst vanuit een kantoortje in Capelle aan den IJssel, later twee eigen pandjes in Krimpen aan den IJssel. Dit bedrijf hebben wij per januari 2005 verkocht door een management buy-out, waarna de naam is veranderd in Stuurman Logistics."
© 4mex logistics bv
Dennis van den Kieboom en Karel Lukassen
Vijf jaar radiostilte
"Na vijf jaar radiostilte ben ik in 2010 weer wat freelancewerkzaamheden gaan uitvoeren voor de sales van onder meer Neele Transport en FTF-Ibavi en voor Van Dongen Westland ter assistentie van hun plantenexportladingen naar Frankrijk. In het najaar van 2014 ben ik als directeur van het nieuw opgerichte bedrijf 4Mex Logistics in Moerdijk begonnen, het bedrijf dat ik in juli 2015 heb overgenomen van de toenmalige eigenaar. Dit bedrijf hebben we verhuisd naar mijn woonplaats Krimpen aan den IJssel, waar het bedrijf inmiddels alweer tien jaar gevestigd is in een mooi verzamelgebouw op het industrieterrein aan de rivier de IJssel."
Peter en Bas Stuurman, Karel Lukassen, Dennis van den Kieboom en Geoffey Ooms
Peter benadrukt zijn waardering voor het team van zeer ervaren medewerkers, die merendeels inmiddels ook mede-aandeelhouder zijn geworden. 4Mex Logistics houdt zich bezig met het regelen van koel- en vriestransport naar Frankrijk, maar vooral ook met het regelen van retourladingen voor leegkomende koel- en vriesauto's in Frankrijk naar de Benelux en Duitsland. "Hiervoor kunnen wij dagelijks meerdere ladingen aanbieden met als speerpunt vanuit dept. 22, 29, 35, 56 (Bretagne) en dept. 44, 85, 79, 17, 16, 24 en 47."
"In de winter zijn we druk met het regelen van transport van bloemkool uit Bretagne en in het voorjaar met sla uit de regio Nantes. We kennen de seizoensinvloeden inmiddels op ons duimpje en kunnen hierdoor vaak al op voorhand inspelen op de verwachte vraag. Onze ervaring stelt ons in staat verder te gaan waar anderen stoppen."
Voor meer informatie:
4Mex Logistics
Tel.: +31 85 48 77 960
operations@4mexlogistics.nl
www.4mexlogistics.nl