Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Transportbedrijf M. Mooy B.V.

© PrimeurIn Primeur nummer 25 van 12 juni 1987 een artikel over transporteur M. Mooy, die een rol speelt in het transport van kiwi's en ook andere groenten- en fruitsoorten in vele landen in Europa.

Intern. Transportbedrijf M. Mooy B.V. - De Lier Specialist in groenten-en fruitvervoer

Op het voormalige terrein van de veiling Delft is al jaren Intern. Transportbedrijf M. Mooy B.V. gevestigd. Het transportbedrijf behoort bij de grotere transportbedrijven in Europa. Met ruim 80 zware vrachtautocombinaties rijden ze het hele jaar door met groenten en fruit naar talloze bestemmingen. Vrijwel alle transpor-ten geschieden met koel- en isotherme wagens. De algehele leiding berust bij de heer Maarten Mooy.

© Primeur
Rechts de heer Maarten Mooy en links de heer Dik v.d. Voort

Intern Transportbedrijf M. Mooy B.V. is sedert vele jaren betrokken bij opslag en distributie van Nieuw-Zeelandse kiwi-vruchten. Deze worden in de havens van Zeebrugge, Antwerpen of Vlissingen geladen. De heer Dik v. d. Voort is de verantwoordelijke man voor het transport vanaf de loshavens. Om honderdduizenden bakjes kiwi's uit de havens weg te rijden, vraagt een grote organisatie. M. Mooy B.V. heeft als er een kiwiboot lost altijd een buitenman lopen om het vervoer ter plaatse te regelen, deze heeft dan voortdurend kontakt met het kantoor. Dit is noodzakelijk om klanten op de hoogte te houden over het verloop in verband met de verkoop en anders als het bijvoor-beeld hard regent en er niet gelost kan worden dit met de afdeling planning het nodeloos wachten van vrachtauto's zoveel mogelijk te voorkomen.

© Primeur
De geladen camions wachten op de boot Breskens-Vlissingen

Bij dit vervoer van de kiwi's heeft M. Mooy B.V. een zeer groot aandeel. Er worden soms zoals nu ook weer bij de eerste boot dagelijks meer dan 50 vrachtauto's ingezet om het vervoer zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Er wordt niet alleen voor Nederlandse importeurs, maar ook voor meerdere buitenlandse importeurs gereden. Deze partijen worden veelal naar koelcellen in Nederland gereden onder supervisie van M. Mooy B.V., waar ze tot nader order opgeslagen blijven en later als de klant daar opdracht voor geeft door geheel Europa vervoerd.

© PrimeurDe heer Dik v.d. Voort, verantwoordelijke voor het transport vanaf de loshavens

Koelcapaciteit
Een groot gedeelte wordt gereden naar eigen koelcellen van M. Mooy B.V., deze beschikt ook over een eigen douane-entrepot, waar ca. 1.750 pallets gekoeld kunnen worden. Hierdoor kan de af- en aanvoer zonder problemen worden behandeld. De totale bedrijfsruimte beslaat ca. 20.000 m², waarvan een groot gedeelte gekoeld.

Intern. Transportbedrijf M. Mooy B.V. is tevens gespecialiseerd in het grote havenwerk. Naast kiwivervoer heeft men een naam verworven in het vervoer van citrusfruit, appelen en peren, tomaten e.d. Er worden ook zeer veel Nieuw-Zeelandse appelen vervoerd naar allerlei bestemmingen in Nederland en Europa. Er wordt veel groenten en fruit gereden naar en van Duitsland, Frankrijk en bestemmingen in Italië, Zwitserland, Spanje en België. Afhankelijk van de marktsituaties wordt er elke dag gereden naar alle belangrijke markten in Duitsland. Er wordt ook dagelijks gereden naar Lille, Parijs, Tours, Niort, Rennes, Rouen, Dieppe, Marseille en andere plaatsen.

© Primeur
Het convooi rijdt de boot op

"Wij accepteren ook deelladingen, of het nu 1 of 20 pallets zijn. Zij werken zeer concurrerend daar zij over veel retourvrachten beschikken. De internationale chauffeurs staan dagelijks in contact met het hoofdkantoor zodat men daar precies weet wat er elders gebeurt. Op het hoofdkantoor heeft men de afdeling planning onderverdeeld in afdeling Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje, een Benelux-afdeling met ook specifiek Nederlands-vervoer en een afdeling retourvrachten."

© Primeur
De kiwi-route: Zeebrugge-Rotterdam

© PrimeurDe heer Dik v.d. Voort en de heer Maarten Mooy op kantoor

Bron: Primeur | Jaargang 2 | nummer 25 | 12 juni 1987