Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Export Zuid-Afrikaanse druiven +4%

De Zuid-Afrikaanse druivensector heeft inmiddels 80% van het verpakkingsseizoen voltooid. Tot nu toe zijn er 60,70 miljoen kartons gecontroleerd voor export, wat 2% meer is dan in dezelfde periode vorig jaar. Van deze hoeveelheid zijn 48,57 miljoen kartons geëxporteerd, wat tot en met week 6 een stijging van 4% betekent ten opzichte van het vorige seizoen.

De regio's Northern Provinces en Orange River hebben hun inpakwerkzaamheden afgerond. De Northern Provinces bleven ongeveer 18% achter bij de seizoensraming, terwijl de Orange River-regio hun schatting met meer dan 2% overtrof. Op dit moment zijn de regio's Hex River, Berg River en Olifants River nog bezig met het inpakken.

De nationale oogstraming blijft ongewijzigd op 76,40 miljoen kartons die zijn geïnspecteerd voor export. De top drie van geëxporteerde rassen in week 6 waren Sweet Celebration™, Sweet Globe™ en Crimson Seedless. Tot en met week 6 werd 79% van de volumes geëxporteerd naar de EU en het VK, en 11% naar Noord-Amerika.

De productiviteit op de Kaapstad Container Terminal gemeten in termen van bruto kraanbewegingen per uur (GCH) voor week 6 was 13 vergeleken met een gemiddelde van 14 voor het lopende jaar. Tijdens de eerste twee weken van februari vertraagden sterke winden in Kaapstad de activiteiten in de haven, wat resulteerde in enkele vertragingen bij het verschepen.

Het verschil tussen de geïnspecteerde en geëxporteerde volumes aan het einde van week 6 bedroeg 12,13 miljoen kartons, vergeleken met 12,99 miljoen kartons in dezelfde periode vorig jaar. Dit wijst op een daling van de voorraadopbouw met 7% ten opzichte van het voorgaande seizoen. Het verschil kan grotendeels worden verklaard door het feit dat 5,83 miljoen kartons zich nog in koelhuizen bevinden, terwijl 4,67 miljoen kartons wel al geladen zijn op schepen, maar nog niet zijn uitgevaren.

Volgens de logistieke update van Antoinette van Heerden, Logistical Affairs Manager bij FPEF, en Jacques Ferreira, Commercial Affairs Manager bij SATI, registreerde de Cape Town Container Terminal (CTCT) in de eerste negen dagen van februari 52 uur aan windvertragingen, vergeleken met slechts 13 uur in dezelfde periode vorig jaar. Dit was de eerste keer sinds december dat de windvertragingen groter waren dan in 2024.

De CTCT bedient momenteel 8 van de 9 ship-to-shore (STS) kranen (LC 1 is nog niet operationeel) en 23 van de 24 rubber-tyred gantry (RTG) kranen, wat voldoende is voor de huidige operationele vereisten. Er worden plannen afgerond om een zwaar hefschip aan te schaffen om de levering van nieuwe RTG's naar de haven van Kaapstad te vergemakkelijken. Hoewel de exacte data nog bevestigd moeten worden, wordt verwacht dat de eerste batch van 9 nieuwe RTG's in maart aankomt. Na assemblage en training zullen deze eenheden naar verwachting in juli 2025 operationeel zijn.

Voor meer informatie:
Jacques Ferreira
SATI
Tel: +27 (0) 21 863 0366
jacques@satgi.co.za
www.satgi.co.za

Publicatiedatum: