Zaadveredelingsbedrijf HM.Clause, een dochteronderneming van Limagrain, luidt 2025 in met een nieuwe tomatenvariëteit: een specialty van het Marmande type, bedoeld voor teelt in Spanje. Het ras wordt voorgesteld op de komende Fruit Logistica. "Het gaat om een smaaktomaat met roze vruchtvlees, dat beter verteerbaar is, en daardoor echt iets bijzonders biedt", aldus Anne Fourdrignier van de marketingafdeling.
Deze innovatie onderstreept de ambitie van HM.Clause om telers oplossingen te bieden voor een groente die in Frankrijk zeer geliefd is. "Volgens een rapport van FranceAgriMer uit 2023 consumeert de gemiddelde Fransman maar liefst 13,5 kilo tomaten per jaar. Als innovatieve veredelaar richten wij ons niet alleen op de behoeften van onze klanten, maar ook op de bredere uitdagingen binnen de sector", vervolgt Fourdrignier.
"De Fruit Logistica is het ideale moment om deze Marmande tomaat – een populaire specialty – aan de sector te presenteren. We organiseren smaaktesten en ons team van experts staat klaar om vragen te beantwoorden."
Adora
Adora en Intuitivo
Naast de nieuwe Marmande tomaat zal HM.Clause ook gevestigde rassen tonen die het goed doen op de Europese markt. Zo zijn er resistente variëteiten tegen ToBRFV, waaronder Intuitivo, een smaakcherrytomaat met hoge opbrengst die geteeld wordt in Italië, Spanje en Marokko, en de iconische Adora, ondertussen ook een bekend merk in Spanje. "Adora is een van onze grootste successen. We hebben samenwerkingen lopen met telers die deze tomaat op de markt brengen precies onder de naam Adora. Het is een unieke variëteit met uitstekende smaakkenmerken, rijk aan antioxidanten en vitamines. De bruine kleur, die varieert afhankelijk van het suiker- en zuurgehalte, maakt dit ras nog specialer", legt Anne uit.
Flamansun: prima start op de Franse markt
Op de Franse markt is Flamansun bezig aan zijn tweede jaar. Deze tomaat, die bij de Fresh Market Awards 2024 in Polen werd erkend, valt op door een opvallende gele kleur en de vorm van een hart. "Flamansun heeft een uitstekende start gehad bij telers in Frankrijk. De tomaat is sappig en het vruchtvlees is zacht. Voor telers biedt deze tomaat een meerwaarde omdat hij zich onderscheidt op de markt. Bovendien is deze tomaat flexibel te telen, zowel in onverwarmde tunnels als in verwarmde kassen, en is hij resistent tegen Cladosporium (HR)."
Naast Flamansun zal HM.Clause een breed scala aan specialties presenteren die in Frankrijk geteeld worden, zoals Diamandia F1 (een langwerpige Coeur de Boeuf tomaat met sappig vruchtvlees), Dossimo F1 (langwerpige Coeur de Boeuf, ook beschikbaar in Italië) en geribbelde variëteiten zoals Delisun F1 (geel), Buffalopink F1 (roze) en Bellogia F1 (rood).
Naast tomaten brengt HM.Clause ook andere producten naar de beurs, zoals diverse courgette- en meloenrassen.
Als zaadveredelingsbedrijf dat de uitdagingen op teelt- en consumptiegebied niet uit de weg gaat, streeft HM.Clause naar duurzame oplossingen. Hiervoor is er een speciaal Foodchain-team actief in Europa dat klanten en ketenpartners ondersteunt bij het inspelen op toekomstige vraagstukken. Maar liefst 18% van de omzet wordt geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling.
Bezoekers kunnen HM.Clause vinden op stand A-50 in hal 1.2, samen met partner Hazera.
Voor meer informatie:
Anne Fourdrignier
HM.Clause
[email protected]