Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jannie de Wit (Môreson Trust) over nieuw merk Mortru:

"Niet prijs of kwaliteit, maar consistentie is ons belangrijkste doel"

Tholen - Aan de voet van de Hottentots Holland-berg in de Zuid-Afrikaanse Veyboom-vallei is al ruim 95 jaar Môreson Trust gevestigd. Het bedrijf startte precies 100 jaar geleden als boomkwekerij en verhuisde in 1929 naar de huidige locatie, waar op een areaal van zo'n 150 hectare appelen en peren worden geteeld. Het appelassortiment van Môreson Trust beslaat meerdere rassen. Zo is Golden Delicious het grootste ras, met Gala als goede tweede, maar behoren ook Granny Smith, Cripps Red, Fuji en Pink Lady tot het aanbod. Met perenteelt zet de fruitteler vooral in op Packhams Triumph.

Môreson is Afrikaans voor ochtendzon, die de berg raakt op de boerderij voordat deze in de vallei zakt. Vijf jaar terug breidde de fruitteeltfamilie De Wet haar teelt uit met de aanplant van 50 hectare in de buurt van Greyton, genaamd Bergrede. De rivier Zonderend verbindt beide locaties, al moet je tussen beide locaties wel een uur rijden. "De reden om elders fruit te gaan telen is allereerst omdat het hier in de regio lastig is om geschikt en betaalbaar land te kopen, maar het grote voordeel is ook dat we op de nieuwe locatie kunnen telen op maagdelijke grond en de risico's kunnen spreiden. Hebben we op de ene locatie een grote hagelbui, dan is het geruststellend om een tweede locatie achter de hand te hebben. Wel verpakken we al het fruit op onze hoofdlocatie", vertelt Jannie de Wet.

Familiewaarde
Jannie, CEO van Môreson is de vertegenwoordiger van de vierde generatie. Verliep de export in het verleden vooral via export-agenten, de laatste twee jaar heeft Môreson Trust ook de zelfstandige stap naar de export gezet met haar eigen merk Mortru. "Met ons eigen merk kunnen we het verhaal vertellen van onze vier generaties. Die familiewaarde is voor ons van groot belang. Zo zijn ook mijn vrouw, broer en neef in het bedrijf actief en zijn sommige medewerkers inmiddels ook al drie generaties binnen het bedrijf werkzaam."

Met haar eigen merk wil De Wet extra waarde toevoegen aan de keten. "Dat is lastiger te bereiken wanneer je je fruit anoniem met fruit van andere verpakkers bij de klant arriveert. Natuurlijk zijn prijs en kwaliteit belangrijk, maar voor mij is consistentie nog belangrijker. Als de kwaliteit consistent is, weet de klant wat hij aan je heeft en kan hij je fruit al verkopen zonder dat hij het zelf gezien heeft", vertelt Jannie.

Preferred supplier
"Ik geloof dat ons merk nu al zijn vruchten afwerpt. Zo bezocht ik onlangs in de vroegte de Pretoria Fresh Market en daar gaf de kwaliteitscontroleur aan dat hij voor hij onze dozen opende al wist welke kwaliteit hij kon verwachten. Ook werd ik met mijn Mortru-pet op de Asia Fruit Logistica in Hong Kong afgelopen jaar meermaals herkend en gevraagd of ik kon leveren, omdat ze onze consistente kwaliteit zo waardeerden. Dat is ook ons doel. Ook al zijn we niet de grootste speler, we willen wel graag een preferred supplier zijn."

Dat dit uiteindelijk een meerprijs moet opleveren is voor De Wet evident. "Anders konden we net zo goed ons fruit enkel via de export-agenten verkopen." Bij de export richt de fruitteler zich naast de lokale markt op de markten elders in Afrika, maar ook het Midden- en Verre Oosten met Maleisië voor de Mortru-appelen en peren als belangrijkste eigen exportmarkt. De afzet naar Europa en de Verenigde Staten is voor Môreson Trust geen speerpunt. "Met onze beperkte volumes focussen we ons niet op programma's met de Europese supermarkten. Zo'n 60-70% gaat bij ons weg voor export, 20% gaat naar de lokale markt en 10% naar de sapindustrie."

Goede vooruitzichten nieuwe oogst
Bij de keuze voor een ras kijkt De Wit allereerst of een ras goed te telen is, maar kijkt het ook naar de opbrengsten en behoeften van de markt. "Vooralsnog is Gala verreweg de grootste variëteit die we aanplanten. Sowieso ben ik erg gereserveerd te investeren in een nieuwe variëteit die in een ander land goed rendeert. De omstandigheden in Zuid-Afrika zijn uniek en ik wil pas een nieuw ras aanplanten als het zich bewezen heeft in ons klimaat. Het kan hier tenslotte zomaar 38-40 graden Celsius worden." Voor het komende hardfruitseizoen voorziet Jannie een goede oogst. "Zoals het er nu naar uitziet krijgen we een goede oogst in termen van volume, maar ook kwalitatief. De afgelopen jaren hadden we veel problemen met schurft na de overstromingen die we hebben gehad, maar daar hebben we vooralsnog geen last van."

De voorkeuren voor de appelen verschillen volgens Jannie fors per land. "Gala kun je bijna overal verkopen. Met de Granny Smith scoren we goed in het Verre Oosten. Zij willen het liefst een donkergroene Granny en die kunnen we in ons gebied perfect telen. Voor de topkwaliteit is men ook bereid om een goede prijs te betalen. De Fuji is weer erg gewild in Taiwan, tenminste als ze niet om fytosanitaire redenen de markt sluiten voor Zuid-Afrikaanse appels, wat vaak gebeurd is de afgelopen jaren."

Jannie geeft aan dat Môreson Trust met haar eigen export niet concurreert met haar exportagenten. "Het overgrote deel van ons fruit wordt nog door de export-agenten verkocht. Zij hebben een brede klantenbasis voor alle verschillende maten en klasse. Als kleine speler is het onmogelijk om op de hoogte te zijn van alle markten. Die marktkennis hebben de exporteurs vaak wel, waardoor we een aantal piekmaten gemakkelijker aan onze klanten kunnen verkopen."

Meer openheid onder jonge telers
Nieuwe potentiële klanten van De Wet moeten een screeningsproces ondergaan, waarbij ook enkele Zuid-Afrikaanse referenties worden meegenomen. Bovendien zijn de betalingsvoorwaarden strikt. "Weet je, de export van Zuid-Afrika is zo klein vergeleken met de andere appelproducerende landen dat ik niet geloof dat we concurrenten van elkaar zijn."

Bij nieuwe klanten hanteert De Wet de policy dat ze vooruit betalen. Bovendien vraagt hij bij potentiële klanten die zich aandienen vaak eerst referenties op van collega-exporteurs in Zuid-Afrika. "Weet je, de Zuid-Afrikaanse hardfruitexport is zo klein dat we nooit de wereld kunnen overvoeren. Onze echte concurrenten zijn onze collega-producenten op het zuidelijk halfrond, zoals Chili en Nieuw-Zeeland. Vroeger hielden Zuid-Afrikaanse exporteurs informatie voor zichzelf, maar de nieuwe generatie is gelukkig veel opener en bereidwilliger om informatie te delen. Dat is goed ook, Zuid-Afrikaanse telers hebben elkaar hard nodig om nieuwe markten te betreden," besluit hij.

Voor meer informatie:
Jannie de Wet
Môreson Trust
Tel: +27 (0) 76 316 1717
[email protected]
www.moresontrust.co.za