De Mexicaanse convenience foodmarkt
Feit is dat het voedselpatroon van de gemiddelde Mexicaan steeds meer gaat lijken op dat van de gemiddelde Westerse wereldburger.
Er is in Mexico een uitgesproken voorkeur voor gemaksvoeding, dat voornamelijk buiten de deur gegeten wordt. Kant-en-klaarmaaltijden, pizza’s, hamburgers, verse sapjes, traditionele tortilla-achtige snacks, het past allemaal in het drukke leven van de Mexicaan. Vanzelfsprekend vindt deze ontwikkeling voornamelijk plaats in de grote steden. Toch verschilt het assortiment gemaksvoeding in de Mexicaanse supermarkt enigszins van andere landen. Maïs- en tortillaproducten zijn volop aanwezig en ook traditionele Mexicaanse producten als bonen, chili pepers en taco's en enchilada's zijn logischerwijs veelvoorkomende ingrediënten in kant-en- klaarmaaltijden.
Kant-en-klaarmaaltijden worden vooral verkocht in supermarkten. De zogenoemde gemakswinkels hebben voornamelijk pizza, sandwiches en kant-en-klare salades in hun assortiment. Eetstalletjes en andere kraampjes zijn ook plekken waar de Mexicaanse consument zijn voedsel koopt. Tortilla’s, fruitsalades, sappen en ‘torta’s’ (broodjes) zijn eveneens in trek. Versproducten als wortels, komkommers en jicama (Mexicaanse aardappel) worden veel via marktstalletjes verkocht en zijn in Mexico jaarrond verkrijgbaar. Net als de populaire fruitsoorten waaronder papaya, mango en watermeloen. Er is in Mexico ook veel vraag naar verse sappen, waar al dan niet kruiden en specerijen aan toegevoegd worden om de gezondheidswaarde te verhogen.
De Mexicaanse consument heeft nog altijd een sterke voorkeur voor verse producten. Het aandeel diepvries is in de supermarkten redelijk beperkt in vergelijking met andere landen. De gemiddelde Mexicaan bezoekt liever de lokale markt. Diepvriesproducten zijn ook doorgaans duurder dan verse producten. En aangezien Mexico een breed scala aan groenten en fruit produceert, is de noodzaak voor diepvries ook niet zo hoog. Desondanks is de consumptie van diepvriesmaaltijden tussen 2007 en 2012 gestegen. Ook in Mexico ziet men in dat in sommige gevallen de aankoop van diepvriesproducten een eenvoudige manier is om voedsel langer te bewaren.
Exporttips
Bedrijven die interesse hebben om hun producten naar Mexico te exporteren, moeten met een aantal zaken rekening houden. Mexico heeft strenge markttoegangsrestricties. Lang niet alle producten (vers of verwerkt) mogen ingevoerd worden. In principe bestaat tussen Mexico en Europa een vrijhandelsakkoord, maar er gelden hoge importheffingen voor voedselproducten.
Daarnaast heeft Mexico handelsverdragen met andere landen, die tegen een lagere importheffing hun producten naar Mexico kunnen exporteren. Dit geldt bijvoorbeeld voor kaas.
Een andere voorwaarde is het verstrekken van uitgebreide Spaanstalige informatie op labels en verpakkingen. In de VS en Europa worden merken en land-van-herkomst-aanduidingen doorgaans gerespecteerd. In Mexico komt het nog wel eens voor dat valse merkproducten in omloop zijn. Hieraan valt weinig te doen omdat de kosten voor rechtsbijstand hoog zijn en handhaving lastig is. Het is belangrijk om dit vooraf als een potentieel risico te erkennen.
De Mexicaanse markt is divers, ook op cultureel gebied. Dit houdt in dat de
consument bereid is nieuwe smaken en producten uit te proberen. Een uitgelezen
manier om dit te testen, is om mee te doen aan de ‘gourmet events’ die zowel voor
restaurants, horeca als toeristische sector worden gehouden. Hier komt u experts tegen die de markt goed kennen. Bestaande beurzen zijn onder andere Expo Antad,
Alimentaria México, Expo Gourmet, Abastur. Meer informatie via mex-lnv@minbuza.nl.
Wat nog het vermelden waard is, dat grote retailers zoals Wal-Mart een eigen importafdeling hebben. De ervaring leert dat het gemakkelijker werkt en meer betrouwbaar is.
Gabriëlle Nuytens, Landbouwraad in Mexico
Diverse bronnen, waaronder Euromonitor.
Foodservice
De foodservicesector (hotels, restaurants, cateraars, instellingen, verenigingen en
scholen) in Mexico verschilt niet wezenlijk van die in andere landen. De sector zal naar verwachting verder groeien en zich tegelijkertijd diversificeren. Het overheidsbeleid is steeds meer gericht op buitenlandse handel en er wordt flink geïnvesteerd. Dit zorgt dat er een bredere variëteit aan producten uit andere landen Mexico binnenkomt. Belangrijk om te weten is dat de Mexicaanse consument open staat voor nieuwe ‘eet’-ervaringen. In de grote steden zijn het vooral de supermarkten, natuurwinkels en gourmetachtige zaken die goede zaken doen. En ook luxe koffie- en andere gourmetretailzaken doen het goed bij de Mexicaanse consument.
Restaurants
De Mexicaanse restaurantsector wordt vertegenwoordigd door een organisatie
genaamd CANIRAC. Officieel zijn er 428 duizend restaurants, fastfoodketens en snackbars bij aangesloten. De sector is de tweede grootste werkgever in Mexico en
groeide in 2011 met 3.7%. Van alle restaurantmedewerkers is 59% een familielid. 55% van alle restaurants hebben minder dan 5 medewerkers, 44% heeft meer dan 5
medewerkers. Volgens Euromonitors ‘Consumer Foodservice Mexico’-rapport hebben franchise een aandeel van 4% en vertegenwoordigen ze 19% van de waarde in de sector. De meeste franchise in Mexico zijn onderdeel van grote fastfoodketens als Subway, Burger King en Domino’s Pizza. Maar ook lokale bedrijven als Sushi-Itto, Pollo Pepe en el Tizoconcito hebben franchise. Een groot deel van deze restaurants heeft fastfood op het menu staan, een aantal zijn fullservice en bezorgen ook thuis. Deze markt groeit, de consument heeft er klaarblijkelijk behoefte aan. Vooral in delen van Mexico waar het op straat onveilig kan zijn, wordt er steeds vaker thuis aangebeld. Maar ook verkeersdrukte en een hogere werkdruk spelen een rol.
Mexico heeft een aantal ‘diners’ en ketens van familierestaurants. Sommige maken deel uit van grote retailers als Wal-Mart (Vips, El Portón), Sanborns (Sanborns
restaurant en coffee shops) en Commercial Mexicana (Restaurantes California). Deze
fullservicerestaurants bieden een goede prijs-/kwaliteitsverhouding en zijn veelvuldig
gevestigd in winkelgebieden. En dan zijn er nog de kleine restaurants, die vaak niet
officieel geregistreerd staan. Zij serveren huisgemaakt voedsel tegen lage prijzen,
voornamelijk traditionele Mexicaanse gerechten.
Bron: Berichten Buitenland