Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Passende figuren en interactief voorlezen zetten kleuters aan tot gezonder eten

Kleuters kiezen eerder voor groente en fruit als er een getekend figuur op de verpakking staat. Dit is een van de conclusies uit het promotieonderzoek van Simone de Droog aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). De Droog onderzocht de invloed van getekende figuren op de gezonde keuzes van kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 6 jaar. De promotieplechtigheid vindt plaats op donderdag 16 mei.

De Droog keek specifiek naar het effect van getekende figuren op productverpakkingen en in prentenboeken. Haar onderzoek naar verpakkingen laat zien dat niet alleen bekende tekenfilmfiguren effectief zijn. Ook onbekende figuren op de verpakking, die passen bij het product (bijvoorbeeld een konijn op een zak wortels), maakt gezonde producten aantrekkelijker voor kleuters en doet hen hier eerder om vragen bij hun ouders.

Ook blijkt uit De Droogs onderzoek dat kleuters eerder groente willen eten als zij worden voorgelezen uit een prentenboek over een figuur dat graag groente eet. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat het kind tijdens het voorlezen vragen beantwoordt over het verhaal (interactief voorlezen).



De Groentefroetels

De Droog ontving samen met collega-communicatiewetenschappers Moniek Buijzen (UvA en RU Nijmegen) en Esther Rozendaal (RU Nijmegen) een subsidie van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) om de resultaten uit haar proefschrift uit te werken tot een multimediaal concept. Dit concept zal onder andere bestaan uit prentenboeken, een app en een website waarmee kinderen via scholen en ouders in aanraking komen met ‘De Groentefroetels’: vier getekende dieren die het eten van groente en fruit leuker maken. Dit project wordt gelanceerd in 2014.

Zie voor meer informatie over de Groentefroetels de site van Bitescience of de Facebookpagina van de Groentefroetels.
Bron: Universiteit van Amsterdam
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer