Terwijl het paradepaardje van Anecoop France voor de zomer de pitloze Bouquet watermeloen is, wil het bedrijf van kaki de nieuwe ster van het winterseizoen maken. Deze tweedegraadscoöperatie heeft zich ten doel gesteld kaki te democratiseren op de Franse markt. "Vandaag de dag draait het aanbod van fruit in de winter voornamelijk om drie producten: appelen, peren en citrus. Kaki heeft evenwel heel wat in zijn mars om een van de populairste fruitsoorten te worden tijdens de laatste maanden van het jaar. Het is een zoet alternatief voor de winterperiode", zegt Camille Broussoux, communicatiemanager bij Anecoop France.
Slechts 2 op de 10 Fransen eet kaki
Spanje is de op één na grootste kakiproducent, na China, met 480.000 ton per jaar, waarvan 45% wordt geteeld door leden van Anecoop. "We verkopen iets meer dan 10.000 ton kaki's in Frankrijk, een land dat in 2022 meer dan 22.300 ton importeerde. Vandaag zijn we aanwezig in alle supermarktketens en aankoopcentrales. De consumptie kan nog veel hoger, want slechts 2 op de 10 Fransen eet kaki's."
Bouquet kaki
Hoewel Frankrijk de tweede grootste niet-producerende consument van kaki's in Europa is, heeft deze fruitsoort, die al meer dan 2.500 jaar in China wordt geteeld, moeite om de Fransen voor zich te winnen. "De kaki staat bekend als een vrucht die heel zacht en met een scherpe smaak wordt gegeten. Maar er is een andere manier om kaki te eten, namelijk de Bouquet Rojo Brillante kaki, die zoet, stevig en knapperig is. Hij rijpt in een afgesloten ruimte, waardoor hij zijn stevigheid behoudt en zijn scherpe smaak verliest. Het is deze harde kaki, die net zo knapperig gegeten kan worden als een appel of een peer, die we moeten promoten. Onze kaki heeft ook een kwaliteitsgarantie die consumenten aanspreekt: onze Kaki Ribera del Xúquer met beschermde oorsprongsbenaming wordt geteeld op de oevers van de rivier de Xúquer bij Valencia."
Enorme investering in marketing
Om de consumptie van kaki's in Frankrijk te democratiseren, beknibbelt Anecoop niet op marketingmiddelen. "We hebben massaal geïnvesteerd in reclamespots op nationale zenders om de Bouquet kaki te promoten. We communiceren ook over de verschillende manieren om de kaki te bereiden, want gekookt, hartig of zoet, is hij net zo lekker als uit het vuistje. De retailers ondersteunen we met verkoopadviezen en aantrekkelijke displays."
De plaats van kaki's in de schappen veranderen?
Om het product te democratiseren stelt het bedrijf ook voor om de positie van kaki's in het schap te herzien. "Omdat kaki's uit Azië komen, worden ze over het algemeen bij het exotische fruit geplaatst. De tests die we in samenwerking met een partnerketen hebben uitgevoerd, hebben echter aangetoond dat de positionering in de hardfruitafdeling de verkoop met 30% verhoogt. Dit toont het ongelooflijke potentieel van deze fruitsoort op de Franse markt."
Voor meer informatie:
Camille Broussoux
Anecoop France
Tel: +33 (0)4 68 68 38 34
[email protected]