Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

TLN wil forse investeringen en stabiele koers Europees Parlement

De voorlopige uitslagen van de Europese verkiezingen wijzen erop dat het Europees Parlement naar rechts verschuift. De Europese volkspartij en de sociaaldemocraten blijven echter de grootste partijen. Dat vindt TLN gunstig, omdat dan hopelijk dezelfde koers kan worden aangehouden als de afgelopen vijf jaar. De brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland wijst erop dat Europa de komende jaren fors moet blijven investeren in het onderhoud en de aanleg van een Europees infrastructuurnetwerk en meer multimodaliteit.

Daarnaast vindt TLN het noodzakelijk dat de plannen die er al liggen worden uitgevoerd en dat daar structurele financiering voor komt. Zo moet het aantal elektrische trucks niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa flink toenemen om de Europese duurzaamheidsnormen te halen: 55 minder CO2-uitstoot in 2030 en een vrijwel emissievrije transportsector in 2050. Daarom moet ook het elektriciteitsnetwerk in heel Europa worden verzwaard en moet er een dekkende laadinfrastructuur komen.

Robbe van Grembergen, lobbyist in Brussel voor TLN vertelde hierover in het ochtendprogramma van BNR (fragment om 8.13 min).

Hij legde ook uit dat het belangrijk is dat Europa oog blijft houden voor de ondernemers, en vooral diegenen uit het MKB. Zij hebben de afgelopen jaren al fors geïnvesteerd in bijvoorbeeld elektrisch vervoer. TLN vraagt Brussel om de komende jaren zo min mogelijk nieuwe regelgeving te introduceren, maar zich vooral te focussen op de implementatie van de Green Deal en de bestaande verduurzamingsregelingen in de logistieke en transportsector.

Enige zorgen heeft TLN wel over de winst van de conservatief rechtse partijen. De brancheorganisatie hoopt niet dat een verschuiving naar rechts inhoudt dat de Europese binnengrenzen op slot gaan. Voor de transportsector is het vrij verkeer van mensen en goederen in de Europese Unie enorm belangrijk. Ook voor de versterking van het multimodale netwerk is het zeer belangrijk dat de grenzen openblijven, waar samenwerking de prioriteit heeft.

TLN nodigt de Europarlementariërs die Nederland gekozen heeft daarom uit om verder te praten over de belangrijkste logistieke opgaven voor de komende jaren.

Bron: TLN

Publicatiedatum: