Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jorge Arangurí, Danper in Peru-serie deel 23:

"Fruitexporteurs en lokale gemeenschappen moeten samen groeien, hand in hand"

"Ons managementmodel is gebaseerd op het creëren van gedeelde waarde. Efficiëntie, investeringen en economische winstgevendheid staan ten dienste van de vooruitgang van onze mensen en hun gemeenschappen", lezen we op de website van Danper, een Peruaans bedrijf dat in 1994 werd opgericht door Rosario Bazán en Jorge Arangurí en dat vandaag de dag zo'n 14.000 mensen in dienst heeft. Dit agro-exportbedrijf is daarmee een van de grootste werkgevers van Peru.

In de loop der jaren heeft het echtpaar verschillende bedrijven opgericht en overgenomen met als doel de teelt en afzet te diversifiëren. De Danper groep, die actief is in 20 teeltregio's in Peru over een afstand van ongeveer 1.500 km, teelt, verpakt en exporteert blauwe bessen, druiven, avocado's, asperges, artisjokken, paprika's, mango's, aardbeien en quinoa. De teelt vindt plaats op 11.000 hectare, goed voor een oogst van 130.000 ton. Naast drie pakstations voor verse groenten en fruit beheert het bedrijf vier magazijnen waar conserven worden verwerkt, één voor diepvriesproducten en één voor convenienceproducten.


Arantxa Nuñez, commercieel directeur van de afdeling Groenten en Fruit, en Jorge Arangurí, algemeen directeur van Danper

Het bedrijf als ontwikkelingsinstrument
"Toen we Danper oprichtten, hadden we een bedrijf voor ogen dat niet alleen gekenmerkt wordt door de kwaliteit van zijn producten, maar ook een instrument is om de levenskwaliteit van de werknemers, hun gezinnen, de lokale gemeenschappen en het land te verbeteren", zegt Jorge Arangurí. "Aan het einde van de jaren '80, toen ons land werd geteisterd door terrorisme, een recessie en astronomische inflatiecijfers, was er geen economisch weefsel en waren er geen banen. Duizenden Peruanen emigreerden naar het buitenland op zoek naar een beter leven. Ik ging naar Oxford, maar alleen om te studeren, want ik wilde terugkomen en bijdragen aan het herstel van het land."

Franse afnemers en een Deense partner
Tijdens zijn verblijf in Europa ontmoette Jorge enkele Fransen en Nederlanders die handelden in witte asperges. Ze kochten die voornamelijk in blik in de Spaanse regio Navarra. "Omdat het Spaanse product erg duur was en ze weet hadden van teelt in Peru – mij was het onbekend – vroegen ze me of ik ze kon helpen met de export naar Frankrijk. Ik schreef een brief aan Rosario – op dat moment mijn verloofde – waarin ik vertelde over de ontmoeting met de aspergehandelaren en zij antwoordde dat dit gewas precies het onderwerp was van haar scriptie die zet op dat moment aan het schrijven was... Toen ik terugkeerde naar Peru, zochten we contact met enkele toenmalige exporteurs van conserven en ondertekenden we een contract met de Fransen om hen te helpen bij hun import. Zeven jaar later gingen we een joint venture aan met twee Deense partners en samen richtten we Danper op. Vandaar ook de naam van het bedrijf. Na verloop van tijd hebben Rosario en ik het aandeelhouderschap volledig overgenomen", vertelt Jorge.


Jorge Arangurí en Rosario Bazán overhandigen Alejandro, een werknemer die al 30 jaar bij Danper werkt, het certificaat voor het afronden van zijn middelbare schoolopleiding via het CEBA-programma dat Danper in Peru samen met het ministerie van Onderwijs heeft opgezet.

Dominus, Arbacol, Eurandes en ASF
Dominus, een bedrijf gespecialiseerd in mango's, werd opgericht in 2007 en in 2019 overgenomen door Rosario en Jorge. Dit jaar verwacht Dominus 16.000 ton fruit op de markt te brengen, zowel vers als diepgevroren. Arbacol, gespecialiseerd in avocado's, is een in 2019 opgericht bedrijf in Colombia. Met teelt in Colombia en Peru is de Danper groep in staat om nagenoeg jaarrond avocado's te leveren aan de internationale markt.

De import en afzet van het fruit in Europa wordt beheerd door Eurandes, een bedrijf opgericht in 2018, met kantoren in Nederland en Spanje. In de Verenigde Staten verzorgt All Season Fruits (ASF) de import en verkoop vanuit Philadelphia.



In 2004 begon Danper ook met de afzet van verse asperges. Op dit moment zijn diepgevroren producten goed voor 8% van de omzet van de groep, de rest wordt afgezet als vers product en conserven, met elk een gelijk aandeel. Een deel van het fruit en de groenten is van eigen teelt, 100% in het geval van blauwe bessen, 70% in het geval van avocado's en 50% van de mango's. Van de asperges, avocado's, blauwe bessen en druiven is het klasse II-product bestemd voor de conserven- en diepvriesindustrie, van de paprika's en artisjokken worden specifieke rassen geteeld voor deze productsegmenten. "We zijn de grootste exporteur van ingeblikte artisjokken ter wereld", zegt Jorge Arangurí. "Toch zit de groei voornamelijk in de afdeling verse groenten en fruit."

De certificeringen staan garant voor de "gedeelde waarde"
Van groot belang voor de directeur van dit Peruaanse agro-exportbedrijf zijn de sociale certificeringen, waaronder ISO 45001, NSF en EDGE. Die laatste is de belangrijkste certificeringsstandaard en evaluatiemethodologie voor gendergelijkheid ter wereld (Equity, Diversity and Gender Equality). "In Peru bestaat 40% van de huishoudens uit alleenstaande moeders. Dat is een verschrikkelijke statistiek. Bij Danper bieden we vrouwen kansen, omdat we de situatie willen omkeren waarin de kinderen van alleenstaande moeders geen onderwijsopportuniteiten hebben."


Danper heeft meer dan 14.000 mensen in dienst

Volgens Jorge Arangurí is het niet eenvoudig om al deze certificeringen te behalen in een bedrijf met 14.000 werknemers. "Voor de NFL-certificering bijvoorbeeld praten de certificeringsinstanties onder vier ogen met de werknemers. Daar mogen geen oversten aanwezig bij zijn. De geïnterviewden moeten dan uitleggen hoe het bedrijf zorg draagt voor het personeel. Dat gaat van de toegang tot drinkwater tijdens de werkuren tot de beschikbaarheid van persoonlijke beschermingsmiddelen en de toegang tot medische zorg. We garanderen de mensenrechten en arbeidsrechten van al onze werknemers en zetten horizontale dialoogstructuren op met het personeel. Je kunt immers niet verwachten dat een werknemer zich met het bedrijf identificeert als zijn of haar fundamentele rechten niet worden gerespecteerd."

Vandaar het belang van "gedeelde waarde", aldus de directeur van Danper. "Natuurlijk streven we naar economische winstgevendheid, maar als we dat bereiken zonder enige invloed te hebben op het verlichten van de problemen van onze werknemers, is ons werk eigenlijk waardeloos. Bedrijven en lokale gemeenschappen moeten samen groeien, hand in hand. Voor ons betekent het creëren van gedeelde waarde dat we ons personeel centraal stellen in de organisatie en dat we de winstgevendheid van ons bedrijf verbinden met de zorg voor onze mensen, hun gezinnen, de lokale gemeenschappen en de bescherming van het milieu. Sinds onze oprichting hebben we prioriteit gegeven aan drie actiepijlers: onderwijs, gezondheid en gendergelijkheid", aldus de directeur.


"Toen we Danper oprichtten, hadden we een bedrijf voor ogen dat niet alleen gekenmerkt wordt door de kwaliteit van zijn producten, maar ook een instrument is om de levenskwaliteit van de werknemers, hun gezinnen, de lokale gemeenschappen en het land te verbeteren"

Het juiste evenwicht vinden
Danper neemt ook de oogst van kleinschalige telers af, aan wie toegang wordt verschaft tot voordelige bankvoorwaarden, tot inputs tegen een lage prijs en zelfs tot opleidingen die hen in staat moeten stellen om te voldoen aan de kwaliteitsnormen die de exportmarkt eist. "Wat uitbreidingsplannen betreft, nemen we een verantwoordelijke en voorzichtige houding aan. Op het juiste moment producten leveren aan verschillende markten is essentieel. Daarom hebben we duidelijk voor ogen waar en wanneer we onze teelt willen uitbreiden. Een voorbeeld hiervan is de oprichting van Arbacol, waardoor we, in combinatie met de Peruaanse aanvoer, bijna jaarrond avocado's op de markt kunnen brengen."

De juiste balans vinden is volgens Jorge Arangurí van vitaal belang voor het succes van een verticaal geïntegreerd internationaal bedrijf. "Het is niet gemakkelijk om de balans te vinden tussen factoren die je kunt controleren en factoren die je niet kunt controleren. Innovatie is daarbij de sleutel: het vinden van nieuwe manieren om de dingen te doen. Zowel de markt als het klimaat zijn aan verandering onderhevig, waardoor achterover leunen en niets doen geen optie zijn. We moet anticiperen", is de directeur van oordeel.

"Dit jaar zal de Peruaanse avocado-oogst volgens officiële cijfers van de sector met 16% afnemen als gevolg van klimaatverandering", voegt Arantxa Nuñez, verkoopdirecteur van de afdeling Groenten en Fruit, toe. "Wij en andere marktdeelnemers denken echter dat de daling groter zal zijn, tussen 25% en 30%, voornamelijk door het gebrek aan grote maten. Terwijl we in een normaal jaar een opbrengst van 20-25 ton per hectare halen, komen we dit seizoen in sommige regio's niet boven de 12 ton per hectare uit. Bovendien wordt de beperkte beschikbaarheid niet gecompenseerd door hogere prijzen, omdat er in Europa een overaanbod is van kleinere maten, niet alleen uit Peru, maar ook uit Spanje, Zuid-Afrika, Kenia en Colombia."

"Daarom", besluit Jorge Arangurí, "moeten we investeren in nieuwe rassen die bestand zijn tegen hitte en die zich aanpassen aan de nieuwe klimaatomstandigheden, zowel in avocado's als druiven. We moeten investeren in innovatie en onderzoek. Alleen de wetenschap kan ons een antwoord geven op deze toekomstige uitdagingen."


Voor meer informatie:
Jorge Arangurí (directeur)
Danper
Ctra. Industrial a Lareda s7n
Sector Barrio Nuevo – Moche
Trujillo (Peru)
Tel: +51 44 257484
[email protected]
www.danper.com

Publicatiedatum: