Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Populariteit Turkse paraguayo's neemt toe ondanks aanvankelijke negatieve perceptie

De populariteit van wilde perziken is door de jaren heen aanzienlijk toegenomen, ondanks aanvankelijke percepties van het fruit als onaantrekkelijk en misvormd, zegt Aysel Oguz, commercieel manager voor de Turkse verse groenten- en fruitteler en exporteur Anadolu Etap. "Typisch begint het steenvruchtenseizoen, inclusief platte perziken, in zuidelijke regio's van Türkiye zoals Tarsus, Mersin en Adana. Terugkijkend op de vroege dagen van de platte perzikteelt in het gebied, herinner ik me een tijd waarin mensen het fruit als vormeloos en onaantrekkelijk beschouwden. Vandaag de dag is het echter uitgegroeid tot een premium product met een wijdverspreide populariteit. De platte perzik wordt gewaardeerd om zijn uitstekende smaak, aroma en hoge suikergehalte, naast het feit dat het gemakkelijk te eten is."

Oguz benadrukt de rol van sociale media in het stimuleren van de vraag naar platte perziken: "De vraag naar dit fruit is door de jaren heen gegroeid. Voorheen verzonden we ze in gemengde ladingen met slechts een paar pallets en minimale luchtvrachten. Tegenwoordig ontvangen we bestellingen voor volle vrachtwagenladingen. In sommige landen mag de impact van sociale media niet worden onderschat. Zo hebben bijvoorbeeld in Maleisië influencers video's over de smaak van het fruit gepost, die viraal gingen en de populariteit aanzienlijk hebben verhoogd."

Dit seizoen richt Anadolu Etap zich op het exporteren van platte perziken naar twee continenten: "Ons primaire doel is om naar Azië te luchtvrachten, maar de EU blijft onze belangrijkste markt. Als bedrijf streven we ernaar het seizoen te verlengen door vroege en late variëteiten te planten om een consistente levering te waarborgen. Ondanks onze beste inspanningen om de boerderijen te beschermen, blijft klimaatverandering een aanzienlijke uitdaging vormen."

Hoewel het steenvruchtenseizoen in een Turkse regio ten einde loopt, is Oguz vol vertrouwen over de voortzetting van de levering: "Het seizoen in de zuidelijke regio loopt ten einde, maar we zijn verheugd aan te kondigen dat onze boerderijen in het noordelijke deel een doorlopende levering zullen waarborgen. We raden aan afgestemd te blijven voor nog beter en overvloediger fruit dat eraan komt!" besluit ze.

Voor meer informatie:
Aysel Oguz
Anadolu Etap
Tel: +90 535 366 3983
Email: [email protected]
www.anadoluetap.com

Publicatiedatum: