Tholen - ''Het paprikaseizoen is goed van start gegaan. De kwaliteit van de paprika's is uitstekend en ook de prijzen zijn tot nu toe stabiel. Dit geeft ons vertrouwen in een succesvol seizoen'', vertelt Marco Bergman van Harvest House. "In het begin van het seizoen voelden we nog stevige concurrentie uit Spanje. Maar vanaf week 18/19 zijn de meeste grote Europese retailers overgestapt op Hollandse paprika's. Zoals gebruikelijk neemt de Europese retail de grootste hap uit het beschikbare aanbod.''
''Ook vanuit de Verenigde Staten was er vroeg in het seizoen speciale vraag naar Hollandse paprika's'', vervolgt Marco. ''Hoewel de afzet daar de afgelopen weken is afgenomen, verwachten we binnen enkele weken weer een toename in de vraag. De afgelopen weken deden we veel handel met Oost-Europese landen. We verwachten echter dat deze vraag zal afnemen, zodra de Oost-Europese markt zichzelf kan bedienen met eigen buitenteelt, waarschijnlijk rond midden juli.''
Foto: Harvest House
''Uitdagingen zijn er natuurlijk ook. Zo is er een behoorlijke druk om voldoende afzet te vinden voor gele en oranje paprika's, zowel nu als in de toekomst. Deze kleuren worden meestal verkocht als onderdeel van een kleurenmix, maar er lijkt steeds minder ruimte te zijn als individueel artikel. Gelukkig zien we dat groothandelsmarkten vaak creatieve manieren vinden om deze paprika's toch aan de man te brengen. Zo vinden ook al deze paprika's de weg naar de consument.''
''Verder heeft het weer in Nederland nog niet echt meegewerkt, maar we hopen dat de zon snel meer gaat schijnen. Zodra het weer beter wordt, zien we de paprikaverkopen verder omhoog gaan. We kijken met vertrouwen naar de komende weken en blijven ons inzetten voor een succesvol paprikaseizoen'', sluit Marco af.
Voor meer informatie:
Marco Bergman
Harvest House
+31 (0)174 519 291
[email protected]
www.harvesthouse.nl