Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jos Ghaye, Centerfruit:

"We moesten tijdens corona de keuze maken te investeren om de piekomzet vast te houden"

Tholen - Het is als groenten- en fruitspeciaalzaak niet altijd makkelijk je te onderscheiden. De kosten stijgen en met de verminderde koopkracht van de laatste jaren opteert menig consument al snel voor de retail voor haar wekelijkse groenten en fruit. Toch is het familiebedrijf Centerfruit gelukt haar omzet na de 'booming' coronaperiode stabiel te houden. "Tijdens de coronaperiode ging onze omzet maal 2, waardoor je eigenlijk in alles groeit. Dan wil je als de storm is gaan liggen uiteraard niet gaan minderen. Wij hebben daarom besloten fors te investeren in alles in en rond onze zaak en dat betaalt zich nu uit", zo vertelt Jos Ghaye van de groenten- en fruitspeciaalzaak uit het Vlaamse Tongeren.

Centerfruit vindt haar origine in de fruitteelt, wat, zo stelt Jos, ook gelijk haar kracht is. "In onze familie is er een lange geschiedenis van fruittelers, waardoor ik ook echt in het wereldje ben opgegroeid. Mijn ouders teelden appelen, peren en kersen, waarmee ze in de jaren 70 begonnen met de eigen verkoop hiervan. Toen ik in het bedrijf stapte, besloot ik, naast ons eigen fruit, ook alle andere soorten groenten en fruit aan te bieden. Inmiddels zitten we met een groot deel van de familie in de zaak en hebben we de nodige ontwikkelingen doorgemaakt. De korte ketenverkoop waar onze roots liggen, hebben we echter altijd weten te behouden. Inmiddels dan niet meer vanuit eigen teelt, maar we kennen de telers uit de buurt en hebben veel contacten. Alles wat lokaal verkrijgbaar is, kopen we dan ook nog steeds lokaal in. Enkel voor de groenten- en fruitsoorten die hier niet voorhanden zijn, zijn we aangewezen op groothandels. Zo zit Rodiers hier in de regio en bovendien komt Postuma AGF uit Nederland drie keer per week voorgesneden groenten leveren."

Dit is een segment dat, zo legt Jos uit, de laatste jaren in een stroomversnelling is gekomen. "We bieden natuurlijk een grote verscheidenheid aan verse groenten en fruit aan, maar inmiddels hebben we ook veel soorten bereidingen, versneden- en verwerkte groenten en fruit. We stomen, koken en prepareren hier alles in de winkel, maar het snijden proberen we zelf te vermijden", zo lacht de ervaren handelaar. "Uiteraard doen we het nog wel als het nodig is, maar liever kopen we de voorgesneden groenten in bij Postuma. Dit scheelt ons werk en is bovendien veelgevraagd onder onze klanten. Verse groenten en fruit zijn de laatste jaren ook weer in een stroomversnelling gekomen, maar we zien dat het gebruiksgemaksegment echt in de lift zit. Men wil snel iets mee kunnen nemen, waar ze zo min mogelijk werk aan hebben als ze thuiskomen. Daar proberen wij dan uiteraard in te voorzien."

Forse investering tijdens corona
Jos ziet überhaupt dat groenten en fruit nog altijd veel gevraagd zijn, maar geeft tegelijkertijd aan dat het voor groenten- en fruitspeciaalzaken ook van belang is om je te onderscheiden. "In de jaren 90 kwamen de supermarkten wat op, waardoor je zag dat consumenten die liever wat minder uitgaven daarheen trokken. Toch zijn wij altijd redelijk goed blijven verkopen. Je moet dan namelijk wat extra's bieden om klanten te blijven werven. In corona is de verkoop natuurlijk geëxplodeerd. Toen kwam gezond voedsel centraal te staan, waar men dan ook wel een eurootje meer voor wilde neerleggen als de kwaliteit in orde is. Dat was een gouden tijd, waarbij de omzet ook maal 2 is gegaan. Het probleem is echter dat je weet dat er ongetwijfeld weer een daling komt, zodra de lockdown voorbij is."

"Dan moet je een keuze maken. We hadden met het extra werk ook extra personeel aangenomen en dus moet je zorgen dat je de omzet stabiel houdt. Wij besloten daarom fors te investeren in de winkel om alles in en rond de winkel volledig up-to-date te krijgen, waardoor we ook na de pandemie onze vooruitgang voort konden zetten. We kunnen toch wel stellen dat dit een goede keuze is geweest, omdat de verkoop eigenlijk niet echt terug is gevallen. We zijn blij dat we hierin de dans konden ontspringen. Met de bereidingen en de versneden groenten en fruit zit je namelijk in een hoger prijssegment en daar is het niet altijd makkelijk in klanten te behouden. Dan moet je zaak volledig op orde zijn en ik denk dat we dit op een hele mooie manier hebben kunnen realiseren."

Flexwerkers
Ook de grootste uitdaging in deze tijden, namelijk arbeidskrapte, kan Centerfruit redelijk het hoofd bieden, zo legt Jos uit. "De kosten zijn zo hoog geworden dat het in de voedingssector bijna niet meer te doen is om een groot team aan vast personeel in dienst te hebben. Je kunt dat niet vergelijken met bijvoorbeeld bedrijven in de techniek, maar we kunnen gelukkig alles goed opvangen met flexwerkers. We hebben een kern van zo'n 8 personeelsleden, wat dus aangevuld wordt met eenzelfde groep aan flexwerkers. Dit gebeurt hier in België redelijk vaak en is een oplossing voor de uitdagingen in personeelswerving. Dit zijn vaak studenten die werken op tijden dat het voor hen uitkomt en wij kunnen dat op deze manier prima invullen."

"Bovendien is er veel mond-op-mondreclame, waardoor we eigenlijk altijd wel de beschikking hebben over nieuwe handjes die het leuk vinden in de zaak te werken. Uiteraard is het wel lastiger dan voorheen. Vroeger durfde je amper een oproep te plaatsen voor personeel, omdat je deur gelijk platgelopen werd. Nu moet je inderdaad wel actief op zoek, maar ik denk dat we een oplossing hebben die voor ons goed werkt. Al met al hebben we een bepaalde toekomstbestendigheid kunnen creëren, waarmee we met veel vertrouwen naar de toekomst kijken", besluit Jos.

Voor meer informatie:
Jos Ghaye
Centerfruit
Luikersteenweg 336
3700 Tongeren, België
[email protected]
www.centerfruit.be