Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Afrikaans appelras Bigbucks krijgt kwekersrecht Down Under

Bigbucks, de Gala-mutant uit Zuid-Afrika die bekend staat om zijn wijnrode kleur, is een nieuw hoofdstuk ingegaan, nadat hij onlangs het kwekersrecht kreeg in Australië.

"Als iemand in Australië een Gala-appel wil planten en Bigbucks niet in overweging neemt, schiet hij zichzelf in de voet. Bigbucks is nu de verbeterde Gala met het beste kleurpotentieel," legt Anthony Rawbone-Viljoen uit, op wiens landgoed de mutatie in 2011 werd ontdekt in een Corder Gala boomgaard door Tru-Cape's nieuwe rassenspecialist Buks Nel. Sindsdien zijn er ongeveer 2,5 miljoen bomen geplant in Zuid-Afrika, met belangstelling uit Amerika, India en de Europese Unie.

Samen met Derek Corder, de oprichter van Corder Gala, hebben Rawbone-Viljoen en Nel Pink Vein opgericht, een bedrijf dat zich richt op de promotie van Bigbucks en het merk Flash Gala. Bigbucks appelen die voldoen aan strenge specificaties worden op de markt gebracht onder de vlag van Flash Gala, waarvan het handelsmerk is geregistreerd in appelconsumerende landen over de hele wereld.

"Vanuit ons perspectief is het interessant dat Australië een markt is voor binnenlands geteeld fruit en dat de sector zich nooit volledig heeft gericht op de export, dus het is geen concurrent voor de Zuid-Afrikaanse telers, waardoor het een win-winsituatie is", aldus Rawbone-Viljoen.

Lang, uitdagend proces
Na veel wikken en wegen kruisten hun wegen die van Brendon Francis van Fruit Varieties International in Tasmanië, en begon het lange proces om veredelaarsrechten te verkrijgen. "Eerst moesten ze het plantmateriaal krijgen, het planten en pas daarna konden de autoriteiten het fruit evalueren. Het hele proces duurde ongeveer vijf jaar," legt Rawbone-Viljoen uit.

Na een uitdagend proces van het kweken van plantmateriaal en het testen op virussen, plantte Francis bomen op verschillende locaties in Australië. "Kwekers zeiden dat het met kop en schouders uitsteekt boven wat ze in Australië hebben. Het is nu aan hen om het nieuwe ras te promoten," zei Rawbone-Viljoen, die verwacht dat Bigbucks uiteindelijk commercieel zal worden geteeld in New South Wales, West-Australië, Tasmanië en Zuid-Australië. "Bigbucks kan beter kleuren dan elke andere Gala, dus het is gewoon een kwestie van het ras bekend maken bij lokale telers via de kwekerijsector."

Uiteindelijk zullen bepaalde appeltelers plantlicenties krijgen, die afhankelijk zijn van het voldoen aan bepaalde kwaliteitsparameters. "We willen dat telers op de juiste manier te werk gaan door kwaliteitsproducten te telen die voldoen aan de standaard die we voor de variëteit van hieruit hebben vastgesteld."

Eersteklas pack-outs
Bigbucks staat erom bekend dat ze eersteklas pack-outs bieden van ongeveer 80% per bak. Sommige van de oudste boomgaarden in Zuid-Afrika zijn nu ongeveer acht jaar oud en sinds ze volgroeid zijn, heeft de beste boomgaard meer dan 150 ton per ha opgebracht. "Het is absoluut buitengewoon en verandert het paradigma van de variëteit in vergelijking met andere plantopties."

De Gala-categorie heeft een bekende staat van dienst en is wereldwijd goed ingeburgerd, wat betekent dat de handel niet overtuigd hoeft te worden als het gaat om variëteiten zoals Bigbucks/Flash Gala. "Gala is een gevestigde naam en consumenten overal ter wereld houden ervan. Een Amerikaanse marketingman zei ooit dat er drie belangrijke punten zijn waarmee je rekening moet houden als je een appel plant. De eerste is rood, de tweede is rood en de derde is ook rood. De kleurontwikkeling in de categorie blozend fruit bepaalt de verpakking en de verpakking bepaalt de winstgevendheid. De hele zaak is vrij eenvoudig te begrijpen als je uiteindelijk rode variëteiten zoals Bigbucks plant."

Volgens de overeenkomst is het voor de Australiërs een optie om de merknaam Flash Gala te gebruiken. Rawbone-Viljoen ziet dit als 'potentieel heel opwindend'. "Australië is een hoogwaardige markt met de mogelijkheid om prijzen te vragen die interessant zijn vanuit het oogpunt van een teler. Ik zit al heel lang in de fruitsector, maar er was een specifieke wetenschap voor nodig om Bigbucks van een binnenlandse variëteit naar een steeds meer wereldwijde variëteit te brengen. Uiteindelijk is het een concurrerende omgeving en we moeten er gewoon voor zorgen dat we het spel voor blijven. Het is erg spannend allemaal," besluit Rawbone-Viljoen.

Voor meer informatie:
Lucille Botha
[email protected]
www.bigbucksapples.com

Publicatiedatum: