Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jens Krause Spedition, Duitsland:

"Verhoging Maut treft vooral groupage hard"

De afgelopen jaren is er een relatief groot aantal logistieke platforms of hubs ontstaan. Daarnaast worden logistieke ketens die al tientallen jaren bestaan, nu geherstructureerd door retailers. "In de praktijk betekent dit dat de leveranciers van de retail een nieuwe samenstelling krijgen. Leveranciers die voorheen aan Noord-Duitsland leverden, leveren nu bijvoorbeeld aan Oost-Duitsland en omgekeerd. En vaak met zeer kleine bestelvolumes", merkt Jens Krause op, Managing Director van het gelijknamige transportbedrijf in Celle, Nedersaksen.

"We hebben het voordeel dat we op een geografisch ideale locatie gevestigd zijn, en daarom hebben we de afgelopen jaren klanten uit onder andere Duitsland, Nederland, Italië en Spanje voor ons kunnen winnen. Dit zijn voornamelijk partners uit de retailsector" vervolgt Krause. Als gevolg van de herstructurering is er een grotere behoefte aan aanvullende diensten op het gebied van logistiek, zoals tussentijdse opslag, voorraadbeheer en levering op bestelling. "Dit geldt in principe voor alle AGF, zowel Duits als geïmporteerd product. Wat ook groeit in de fruitsector, is de uitdaging om zeven dagen per week te werken. In dit opzicht wordt het er niet per se gemakkelijker op, niet alleen voor ons, maar voor iedereen."

Lijnverkeer Noord-Zuid
Krause werd opgericht in 2007 en is gespecialiseerd in de distributie van groenten en fruit in Noord- en Oost-Duitsland. Groupageverkehr Nord-Süd is een andere steunpilaar sinds de oprichting van het bedrijf. "Dit betekent dat we goederen consolideren en 's nachts transporteren naar de centrale magazijnen van de supermarkten in Beieren. Een vast onderdeel is het transport naar de groothandelsmarkten in Neurenberg en München, ondanks de dalende trend." Volgens Krause is de AGF-logistiek ook zeer seizoensgebonden. "Zodra alle lokale groenten en fruit op de markt komen, is dit terug te zien in de capaciteit."


Jens Krause Spedition beschikt over een modern wagenpark

Verhoging van de tol en CO2-belasting
"Andere zaken waar transporteurs momenteel mee te maken hebben, zijn de tolverhoging en de CO2-belasting", vervolgt Krause. "We hebben een aantal van deze problemen kunnen voorkomen omdat we sinds 2016 met een dieseldrijver werken. Wat de tolverhoging betreft, hebben we nu bijna een half jaar achter ons. Samenvattend moeten we zeggen dat we er niet helemaal in geslaagd zijn om 100% van de kosten door te berekenen. Er zijn geen grote problemen met volle vrachtwagenladingen, maar in de groupagesector heeft de tol een negatieve invloed op de berekening - vooral bij lege ritten en een gebrek aan volume. Dit heeft in sommige gevallen een extreem effect. We proberen een eerlijke en duurzame oplossing te vinden, maar ik zie nog veel ruimte voor discussie."


Uitbreiding van de nieuwbouw

Verder probeert Jens Krause Spedition steeds meer af te stappen van fossiele brandstoffen in de logistiek. "Elektrisch aangedreven koeltrailers zijn al een verstandig alternatief voor het terugkerende systeemtransport. We volgen ook actief de ontwikkelingen op het gebied van waterstof. Hoewel we hier geen voortrekkersrol spelen, zullen we op de middellange termijn voor de keuze komen te staan wanneer we in nieuwe vrachtwagens investeren. Daarom denken we nu al na over wat voor ons de juiste richting zou zijn." Het bedrijf heeft onlangs geïnvesteerd in een uitbreiding van de koelhal met gecombineerde CO2-koelingtechnologie en zonnepanelen, zodat er nu een totale capaciteit van ongeveer 3.600 m² beschikbaar is. "Het doel van deze investering is om onze capaciteit te vergroten en beter tegemoet te komen aan de eerder genoemde vraag naar extra diensten."


Krause is gevestigd in Celle, Nedersaksen, niet ver van de stedendriehoek Hannover-Braunschweig-Wolfsburg

Digitalisering als extra uitdaging
Krause ziet digitalisering als een extra uitdaging. Hij heeft al een aanzienlijk deel van zijn eigen werkprocessen kunnen digitaliseren, maar dat geldt niet voor alle sectoren die hij als expediteur ondersteunt. "De AGF-sector is een goed voorbeeld van een sector die wat achterloopt en nu op volle snelheid wil digitaliseren. Retailers stellen hoge eisen aan hun leveranciers en het is onze taak om deze diensten te leveren, onze klanten praktische oplossingen te laten zien en zo actief bij te dragen aan de digitalisering van de sector."

Voor meer informatie:
Jens Krause
Jens Krause Spedition GmbH & Co. KG
Karl-Schiller-Str. 8
29225 Celle, Duitsland
+49 (0)5141 9772670
[email protected]
www.krause-spedition.de

Publicatiedatum: