Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Albanië is de nieuwe concurrent van Italië"

De AGF-sector is een complexe wereld waarin niet alleen het evenwicht tussen vraag en aanbod een rol speelt, maar ook de dynamiek van een geglobaliseerd systeem. Een goed voorbeeld hiervan is Alifresca, een 100% Zwitsers Coop-bedrijf met het hoofdkantoor in Bazel en vestigingen in Verona en Valencia. Alifresca levert voornamelijk aan zeven landen binnen de Coop Group. Dit zijn Zwitserland, waar de focus ligt op de grootschalige retail, en Frankrijk, Spanje, Duitsland, Polen, Roemenië en Oostenrijk, waar de nadruk ligt op het Cash & Carry en Food Service segment.


Vladimir Cob

In een interview vertelt Vladimir Cob, CEO van Alfresca, die de afgelopen dagen Sicilië heeft bezocht, over het bedrijf vanuit zijn oogpunt. Hij heeft het over Italië als strategisch land voor de levering van groenten en fruit, maar ook over hoe het bedrijf zich voorbereidt op de historische veranderingen die in de wereld plaatsvinden.

"Italië ligt geografisch gezien heel dicht bij Zwitserland", zegt de CEO, "dus het heeft een bevoorrechte waarde in onze zakelijke relaties. Laten we niet vergeten dat Italiaans een van de drie officiële talen van de Zwitserse Confederatie is en dat er ook een link is in sociale en culinaire tradities. En daarom komt 35% van onze verkochte volumes uit Italië; 25% daarvan zijn biologische producten. Dit is een compleet assortiment van groenten en fruit, met de enige beperkingen die Zwitserland oplegt in bepaalde perioden van het jaar, wanneer lokale productie beschikbaar is."

Hoe goedkoop is het om uit Italië te importeren?
"Het gaat niet om de prijs," antwoordt de manager, "maar om de kwaliteit die uit de Italiaanse land- en tuinbouw spreekt en waarmee het zich in de wereld laat gelden. De bijzonderheid van Italië is de grote biodiversiteit van gebieden die de Zwitsers goed kennen. Spanje daarentegen wordt gekenmerkt door zijn complexiteit, op een generieke manier, ongeacht de teeltgebieden. Aan de andere kant hebben Italië en Italiaans zijn een zeer positief imago op wereldschaal; maar denken dat een bedrijf gebaseerd kan zijn op stereotype concepten is een ernstige vergissing. We zijn in Italië en Sicilië omdat we in de loop der tijd vertrouwensrelaties hebben opgebouwd op basis van de geloofwaardigheid van leveranciers en de kwaliteit van producten, en zeker niet alleen op basis van de prijs. Wat Italië echter aan het verliezen is, is de diversificatie in het aanbod van rassen, die steeds meer gericht zijn op standaardisatie. De eigenaardigheden van de gebieden, de echte rijkdom van Italië, moeten herontdekt worden: vruchten zoals kaki, kiwi, steenfruit beleven een moment van overdreven standaardisering en zullen uiteindelijk terrein verliezen."

"De telers daarentegen, die erin slagen hun Italiaanse karakter te behouden", zegt Cob, "werken echt geweldig met ons samen, niet in de laatste plaats omdat ze nooit toegeven aan benaderingen, maar zich onderscheiden, die voor ons een toegevoegde waarde vormt. Tot de topreferenties behoren citrus, druiven en tomaten, maar er is een grote herontdekking voor kersen, steenfruit, koolsoorten en sinds dit jaar, tot ieders verrassing, ook asperges, die samen met de andere genoemde producten Zwitserse en Europese consumenten hebben overtuigd.

Alifresca's toekomstige uitdagingen
"Onze volgende uitdagingen liggen vooral buiten Italië, vanwege het tekort aan arbeidskrachten en de klimaatverandering, die een groot probleem is geworden," verduidelijkt de CEO: "Helaas gaan we in een paar weken van droogte naar overstromingen, van het ene deel van het land naar het andere. De teelt- en productiekosten stijgen en bankkredieten worden steeds minder toegankelijk voor kleine en middelgrote bedrijven. Daar komen nog directe en indirecte speculatieve verschijnselen bij, die verband houden met de internationale geopolitieke situatie."

In de algemene context heeft Italië, dat grotendeels voor de binnenlandse markt produceert, een voordeel ten opzichte van Spanje," onthult Cob, "dat bijna uitsluitend op de export is gericht en daarom meer marge voor stabiliteit heeft. Hoewel de Italiaanse export het risico loopt te vertragen door relatief nieuwe spelers zoals Turkije, Macedonië en Griekenland, die zich bij sterke historische concurrenten zoals Spanje en de Maghreb-landen voegen. De vrij veranderlijke situatie op wereldniveau en vooral de klimaatverandering dwingen ons alternatieven te vinden om het aanbod, dat steeds gecompliceerder is geworden, aan te vullen. In dit nieuwe scenario voorzien we investeringen die worden afgewogen. De volgende nieuwe speler voor ons, hoewel geen grote, is Albanië, een niet-EU-land zoals Zwitserland, waar de bureaucratie meer gestroomlijnd is. Dit is geen willekeurige keuze, want hoewel Italiaans een officiële taal is in Zwitserland, is het in feite gedegradeerd na het Albanees, dat de op twee na meest gesproken taal is geworden. In Albanië zal Coop Zwitserland investeren in faciliteiten, training en fairtrade productie, in lijn met Coop's staat van dienst als eerste bedrijf op het gebied van arbeids- en milieuduurzaamheid, met de belangrijkste internationale certificeringen op dit gebied."

Voor meer informatie:
Vladimir Cob Sevilla
Alifresca Italië Srl
+39 045 208 3910
[email protected]

Publicatiedatum: