Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Trage Marokkaanse vraag naar importfruit, behalve kiwi's

De import van Marokkaans fruit verloopt deze zomer trager dan in voorgaande jaren, zegt El Yazid Bennouna, CEO van EB Fleg, "zo traag dat we niet kunnen spreken van een echte vraag, behalve naar één fruitsoort, kiwi's", aldus de importeur.

De zomer is niet de drukste periode voor import in Marokko, maar eerder de winter. De Marokkaanse teelt van seizoensfruit, zoals watermeloenen, meloenen en steenfruit, blijft moeilijk om mee te concurreren of te vervangen door ander fruit," zegt El Yazid.

Maar het is vooral de economische situatie die het tempo van de vraag dicteert", vervolgt de importeur. Inflatie en het verlies van koopkracht sinds de coronapandemie heeft huishoudens gedwongen om andere uitgaven voorrang te geven. Tussen Eid Fitr en Eid Adha zijn consumenten niet geïnteresseerd in niet-essentiële producten.

Om de markt te kunnen blijven bevoorraden, werken fruitimporteurs volgens El Yazid op basis van de beschikbaarheid van producten tegen redelijke prijzen, in plaats van de echte vraag op de markt. "We importeren momenteel appelen uit Italië en Oostenrijk, ananassen uit Costa Rica en peren uit Argentinië. De enige uitzondering, waar echt vraag naar is op de lokale Marokkaanse markt, is kiwi. Nu het Griekse seizoen ten einde loopt, importeren we deze uit Chili."

Exotisch en tropisch fruit, zoals mango's, bananen en avocado's, is goed ingeburgerd op de Marokkaanse markt en wordt massaal geïmporteerd, vooral buiten het seizoen. Volgens El Yazid is de uitdaging om nieuwe producten te ontwikkelen: "Dankzij sociale media zien we de belangstelling groeien voor producten die de nieuwsgierigheid van de consument wekken. Tot nu toe importeerden we deze producten op bestelling en de consumptie neemt geleidelijk toe, tot het punt waarop ze hun weg vinden naar de supermarkten".

De importeur geeft voorbeelden: "Dit is het geval voor mangosteen, die nu door supermarkten worden besteld. Andere producten die ontwikkeld zouden kunnen worden zijn snake fruit, gele pitaya, ramboetan en tamarinde."

Voor meer informatie:
El Yazid Bennouna
EB Fleg
Tel: +212661142371

Publicatiedatum: