Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
welFRIeeze

"Ons paradepaardje zijn Zwitserse diepgevroren spruiten"

Ondanks de sterke groei in de conveniencesector blijven diepvriesgroenten en -fruit bijzonder populair in de DACH-regio. Diepvriesproducten zijn ook erg belangrijk in Zwitserland, niet alleen in de retail, maar ook in de horeca. Om het regionale aanbod te vergroten, besloten de twee zwagers Jörg Friedli, groententeler in Aargau en eigenaar van het gelijknamige bedrijf,
en Bernhard Hug, directeur van de handelsonderneming Ernst Welti, een paar jaar geleden om hun eigen merk welFRIeeze te lanceren voor hoogwaardige, regionale diepvriesgroenten. Het concept is al een groot succes in de kantons Zürich, Zug, Luzern en Aargau.

Onmiddellijk na de oogst worden de groenten op het bedrijf van Friedli verwerkt en vervolgens geleverd aan de diepvriesfabriek van Frigemo AG, twee kilometer verderop. Daar worden de onbewerkte producten diepgevroren, verder verwerkt en uiteindelijk verpakt als vitaminerijke diepvriesgroenten in dozen van 2 x 2,5 kg. Het product wordt onafhankelijk op de markt gebracht door de twee bedrijven Friedli Gemüse en Ernst Welti. "We bieden momenteel bonen, erwten, Zwitserse sla, spinazie, broccoli en spruiten aan onder ons eigen merk. Bij alle producten is ons belangrijkste doel om maximale toegevoegde waarde te creëren op ons eigen bedrijf," zegt Friedli. Aangezien de groenten seizoensgebonden worden geoogst, worden de diepvriesproducten waar mogelijk voorgeproduceerd voor de komende 1-1,5 jaar. "Afhankelijk van de opbrengst proberen we iets meer te telen dan we nodig hebben, zodat we eventuele oogsttekorten in het volgende jaar kunnen compenseren."

Concept slaat aan
De belangrijkste afnemers van het welFRIeeze-assortiment zijn de horeca, vervolgt Friedli. Vanwege het tekort aan arbeidskrachten in veel keukens wordt er steeds vaker gekozen voor keukenklare groenten, die qua kwaliteit en vitaminen niet onderdoen voor verse producten. "In die zin sluiten we met onze regionale diepvriesgroenten perfect aan bij de huidige trend. Helaas leidt dit er ook toe dat velen proberen ons concept te kopiëren."

Stijgende vraag naar diepgevroren spruiten
Naast de reeds gevestigde groenten zoals Zwitserse sla, bonen en broccoli, houdt Friedli zich nu al drie jaar ook bezig met de teelt van spruiten. Inmiddels wordt dit, vooral in Nederland en België populaire koolgewas op in totaal 16 hectare geteeld. "Ongeveer 80% van onze spruiten worden uiteindelijk als diepvriesgroenten op de markt gebracht. In het afgelopen seizoen hadden we echter te maken met wateroverlast, wat resulteerde in een ondergemiddelde netto-opbrengst van net iets minder dan 16 ton/ha met een extreem hoog percentage aan kleinere maten, in totaal ongeveer 30% uitval, hoewel de kwaliteit goed was. Frigemo nam de standaardsortering 24/32 van ons over. Voor ons eigen merk hebben we gekozen voor de sortering 18/22. Hierdoor konden we de verspilling minimaliseren en een betere toegevoegde waarde voor onze spruiten bereiken, waardoor we de klant een kortere kooktijd kunnen bieden en er liggen qua aantal meer spruiten op het bord - een win-winsituatie voor alle partijen. Dit werd verrassend goed ontvangen, de horeca wil nu bijna niets anders meer." Hoewel de diepgevroren spruiten het hele jaar door als diepvriesproduct kunnen worden verkocht, concentreert de afzet zich ook in Zwitserland vooral in de winter.


Het toegewijde team achter het succesvolle merk WelFRIeeze met Jörg Friedli (2.v.l.) en Bernhard Hug (2. v.r.)

Transparantie als meerwaarde
Bernhard Hug van Ernst Welti is het eens met zijn zwager en zakenpartner. "De vraag naar diepvriesproducten neemt toe, wat zeker ook te maken heeft met de personeelssituatie in de horeca. Bepaalde diepvriesproducten zijn zeker voorbestemd voor gebruik in de keuken, zoals spruiten of bonen, die enorm veel tijd in de keuken besparen en qua kwaliteit niet onderdoen voor verse producten. Onze stokpaardje is duidelijk diepgevroren spruiten, omdat dit product ons hier in Zwitserland een uniek verkoopargument geeft. Geen enkele andere aanbieder brengt Zwitserse diepvriesspruiten op de markt, alleen buitenlandse spruiten. Daarom zijn we bijzonder trots op dit product."

WelFRIeeze-producten zijn momenteel goed voor 25% van de totale verkoop van diepvriesgroenten van Ernst Welti, en de trend stijgt. De feedback van klanten over de kwaliteit is tot nu toe ook bijzonder positief, zegt Hug. "Qua prijs kunnen we zeker niet concurreren met Europese of Chinese producten, omdat de arbeidskosten in Zwitserland veel hoger zijn. Het merk welFRIeeze wordt op de markt echter niet gepositioneerd als een laaggeprijsde lijn, maar als een product van hoge kwaliteit. We zijn echter absoluut concurrerend met binnenlandse producten in vergelijking met de grootschalige industrie. De toegevoegde waarde van ons eigen merk ligt duidelijk in de transparantie van de teler achter de producten. De regionaliteit en de mensen achter dit merk worden gewaardeerd door onze klanten. Hierdoor is de klant ook bereid om een bepaalde premiumprijs te betalen, maar weet hij wel precies van wie en waar het product afkomstig is. We zijn er ook van overtuigd dat het groeipotentieel nog lang niet bereikt is."

Voor meer informatie:
Jörg Friedli
Friedli Gemüse Handels AG
Moosweg 2
5512 Wohlenschwil, Zwitserland
Tel: +41 (0)56 4911646
[email protected]
www.friedli-gemuese.ch

Bernhard Hug
Ernst Welti AG
Früchte und Gemüse en gros
Aargauerstrasse 1b
8048 Zürich, Zwitserland
Tel: +41 (0)43 222 55 55
[email protected]
www.ernst-welti.swiss

Publicatiedatum: