Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Spaans Limelon-seizoen van start bij HillFresh International

"Limelon vindt vlot zijn weg als specialty-meloen binnen Europese retail"

Tholen - Bij HillFresh International gaat begin juni het Spaanse Limelon-seizoen vanuit Almeria van start. De Barendrechtse importeur ontving in 2015 de eerste zaadjes van deze verfrissende meloen van het Taiwanese veredelingsbedrijf Known You Seeds, zette testen uit in alle grote meloenenteeltgebieden en dat resulteert dit seizoen in een commerciële aanplant van ca.100 hectare in het Mediterrane gebied (Marokko, Spanje, Italië).

"We kregen verschillende trials binnen, maar deze Prity-meloen, zoals hij werd officieel heet, trok meteen onze aandacht. De meloen combineert het sappige en zoete van de meloen met de friszure smaak van de limoen en dat maakt deze meloen samen met zijn kenmerkende uiterlijk echt onderscheidend. We kregen meteen support van enkele Duitse retailers om de meloen op commerciële schaal te gaan testen en inmiddels voeren we programma's bij retailers in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk", vertelt Hans van den Heuvel.

Jaarrond beschikbaarheid geen doel op zich
Het Mediterrane Limelon-seizoen start in week 18 met de eerste volumes vanuit Marokko en loopt door tot week 36. Inmiddels vinden er wereldwijd testen plaats om de Limelon, die gepositioneerd wordt als een specialty meloen, langer in het schap beschikbaar te krijgen. "Inmiddels telen we de Limelon onder meer in Australië, Zuid-Afrika, Brazilië en Californië. Jaarrond de meloen voeren is geen doel op zich, maar het zou natuurlijk wel heel fijn zijn om het hele jaar in de schappen aanwezig te zijn. Maar het is belangrijker dat de meloenen uit alle teeltgebieden voldoen aan onze specificaties", benadrukt Hans.

"Daarbij zoeken we naast de volumes die we naar hier halen ook lokaal partners om door middel van sublicenties de afzet te verzorgen. Zo hebben we in Italië een sublicentie verstrekt aan DonCamillo voor de teelt en afzet op de Italiaanse markt. "De meloen slaat eigenlijk in alle markten enorm goed aan, maar voor de Italiaanse markt geldt dit wel bij uitstek. Gezien hun voorliefde voor Limoncello en Torta al Limone past deze meloen uitstekend in het smaakprofiel van de Italianen", vertelt Hans.

Verrassend en verfrissend
"Het mooie van het hele traject met de Limelon is dat we met beperkte promotie toch een vlotte introductie hebben gehad binnen de retail. De meloen heeft zichzelf in feite verkocht dankzij zijn onderscheidende smaakprofiel en uiterlijk. We verkopen de Limelon inmiddels naast Europa ook in Afrika, Noord-Amerika en Australië. Standaard krijgen we de reactie dat de meloen verrassend en verfrissend is. Nu zal dat verrassingseffect na loop van tijd wel slijten, maar verfrissend blijft de smaak sowieso altijd!"



"Het testen van de meloenen is een weg van lange adem en je moet je niet laten verleiden om jezelf voorbij te rennen. Elk jaar heb je maar één teeltcyclus en dat vergt een zorgvuldige planning, maar ook een grondige evaluatie met alle telers. Daarbij is elk jaar anders, zo zorgden vorig jaar de weersomstandigheden in Spanje voor een drastische reductie van het aanbod. Dit jaar staat de oogst er gelukkig goed voor."

"De vooruitzichten voor de meloenenmarkt zijn goed. Het Braziliaanse seizoen werd nog gehinderd door de regen, maar vanuit de Centraal-Amerikaanse landen Costa Rica en Honduras hebben we een erg goed seizoen gedraaid. Ook voor het Europese seizoen staan de seinen op groen en hopen we natuurlijk op een jaar met veel zonneschijn", vertelt Hans.



Galkia van Gregal
"Van onze Spaanse partner Gregal bieden we naast Yellow Honey Dew, Cantaloupe en Piel de Sapo tevens de Galkia-Galia meloen aan. Dit ras heeft de afzet van de Galia-meloenen nieuw leven ingeblazen. Klanten vragen er specifiek naar vanwege zijn uitmuntende smaak. Daarnaast zijn wij trots op onze jarenlange samenwerking met partner Sacoje die naast de teelt van onze Limelon ook specialist is in watermeloenen zodat we hiermee alles bij elkaar ook in de zomer de hele meloenencategorie op een mooie manier in kunnen vullen."

HillFresh heeft de afgelopen jaren haar productfocus nog verder verscherpt tot de productgroepen citrus, druiven en meloenen. "Je kunt niet overal goed in zijn, laat staan er nog beter in worden. Daarom geloven wij in specialisatie en risicospreiding. Met druiven zoeken we dat in achterwaartse integratie richting de teelt met onze partners in Namibië en Peru, met citrus met een groep kwaliteitstelers in Zuid-Afrika, Uruguay en Argentinië en met meloenen doen we dat ook in Honduras, Costa Rica en Brazilië. Daarnaast proberen we ook het onderscheidend vermogen te vinden in variëteiten zowel in druiven, citrus als meloenen door nauwe samenwerking met veredelaars waar mogelijk. De Limelon is daar een mooi voorbeeld van en we kijken met de veredelaar hoe we de genetica van deze lijn nog verder kunnen verbeteren", besluit Hans.

Voor meer informatie:
Hans van den Heuvel
HillFresh International
Tel: +31 (0)180 898 080
[email protected]
www.hillfresh.eu
www.limelon.eu