Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vijfjarig wetenschappelijk onderzoeksprogramma ‘Transparant, gezond en duurzaam’ voltooid

De supermarktbranche is vijf jaar geleden onder de vlag van de Topsector Agri&Food, samen met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Wageningen University & Research (WUR), de publiek-private samenwerking 'Transparant, gezond en duurzaam' gestart. Deze samenwerking is inmiddels afgerond en deze week werden de bevindingen gepresenteerd in Den Haag.

In het wetenschappelijke onderzoek werkten acht publieke en private organisaties samen, naast de RUG en WUR waren dat het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Albert Heijn, ALDI, Jumbo, Lidl en Superunie.

Tiental (deel)onderzoeken
Binnen het vijfjarige onderzoeksprogramma is onderzocht wat consumenten beweegt om bepaalde keuzes te maken en hoe supermarkten consumenten kunnen stimuleren om gezondere en meer duurzame keuzes te maken tijdens het winkelen in de supermarkt en het online bestellen van boodschappen. Gekeken is of meer transparantie leidt tot gezondere en meer duurzame keuzes en welk type interventies en welke hulpmiddelen effectief kunnen zijn om het gedrag van consumenten daarin te sturen. Het wetenschappelijke onderzoeksprogramma bestond uit een tiental (deel)onderzoeken:

Meer transparantie, betere keuzes?
Meer transparantie over de gezondheid en duurzaamheid van producten kan ervoor zorgen dat consumenten vaker gezondere en meer duurzame keuzes maken. Voedselkeuzelogo's als Nutri-Score kunnen daarbij ondersteuning bieden, maar er zijn meerdere factoren die het effect op het gedrag van consumenten beïnvloeden. Een belangrijke greep uit de onderzoeksresultaten, is te lezen in het gepubliceerde Zichtboek 'Transparant, gezond en duurzaam'.

"De resultaten bieden voor alle partijen mooie handvatten om nieuwe stappen te kunnen zetten", zegt Marc Jansen, algemeen directeur van het CBL. "Alle supermarkten hebben belang bij klanten die bewuste en goed geïnformeerde keuzes kunnen maken binnen het uitgebreide voedselaanbod. We omarmen dan ook de resultaten van het onderzoek. Zo werken we samen hard door aan een gezonder en duurzamer Nederland".

Bron: CBL

Publicatiedatum: