Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE week 19:

Marokkaanse trostomaten verdwijnen van de markt

Trostomaten en ronde tomaten kwamen voornamelijk uit Nederland en België, en in mindere mate uit Spanje. Aanvoer uit Marokko speelde volgens de BLE geen rol meer. Populaire cherrytomaten kwamen voornamelijk uit Italië, Nederland en België en waren ook gewild dankzij de gunstige prijzen.

Marktaandelen trostomaten

Marktaandelen cherrytomaten

Vleestomaten kwamen voornamelijk uit België, met slechts sporadisch Nederlandse en Marokkaanse import. Duitse vleestomaten waren er nog niet zo veel, maar de beschikbaarheid steeg waardoor ze hier en daar in prijs daalden. Over het algemeen was de aanvoer uit Nederland en België aanzienlijk toegenomen. De vraag was niet altijd gelijk. Als gevolg daarvan gingen de meeste prijzen naar beneden, wat weer leidde tot een snellere afzet. Prijsstijgingen waren zeer zeldzaam: in Berlijn bijvoorbeeld stegen de prijzen voor Nederlandse en Duitse cherrytomaten licht.

Klik hier voor het volledige markt- en prijsrapport

Appelen
Europese appelen, vooral Duitse en daarna Italiaanse, domineerden de markt. Aanvoer uit Frankrijk, Nederland, België en Polen vulde aan. De beschikbaarheid was beperkt, maar voldeed nog steeds om aan de vraag te voldoen. Import uit overzee won aan belang.

Peren
Zuid-Afrikaanse Abate Fetel, Packham's Triumph en Forelle domineerden; Cape Rose/Cheeky en Williams Christ vulden het assortiment aan. Chileense en Argentijnse Abate Fetel speelden een relatief belangrijke rol. De aanwezigheid van Chileense Forelle nam toe.

Druiven
Indiase Thompson Seedless domineerden voor Chileense en Zuid-Afrikaanse Crimson Seedless de Duitse markt. Het Zuid-Afrikaanse seizoen liep ten einde, wat zichtbaar was aan de kleinere volumes en slechtere kwaliteit.

Aardbeien
Duitse partijen domineerden, gevolgd door Nederlandse in termen van belang. Het aanbod was duidelijk gegroeid en was aanvankelijk hoger dan de vraag. De prijzen daalden dus. Op sommige markten tendeerden de prijzen vanaf donderdag echter weer omhoog.

Citroenen
Naast de dominante Spaanse Primofiori en Verna waren de Turkse Lama het populairst. Op veel plaatsen verdrong Verna geleidelijk de Primofiori, die op zijn einde liep. In Frankfurt verschenen ook onbehandelde Italiaanse producten in houten kratten van 11 kg.

Bananen
Het aanbod was voldoende afgestemd op de belangstelling, zodat er zonder problemen aan de vraag kon worden voldaan. De afzet verliep vlot. Er waren nauwelijks prijsveranderingen.

Bloemkool
Duitse en Belgische aanvoer domineerde voor Italiaanse, Nederlandse en Spaanse. Vanuit Polen en Frankrijk werd slechts sporadisch geleverd. Over het algemeen was de beschikbaarheid nog steeds vrij krap.

Sla
Spaanse ijsbergsla was beperkt, zoals gebruikelijk voor het seizoen. Duitse partijen wonnen daarentegen aan belang. In het segment van gemengde sla domineerde het Duitse product, dat over het algemeen tegen stabiele prijzen kon worden verkocht.

Komkommer
Komkommers kwamen uit Duitsland, Nederland en België. De handel verliep rustig. Door een iets verminderde beschikbaarheid neigden de prijzen echter vaak omhoog.

Paprika's
Nederlandse partijen overheersten voor Turkse en Belgische. De aanwezigheid van de voorheen dominante Spaanse producten was zeer beperkt. Duits product was slechts beperkt beschikbaar en dienovereenkomstig duur: in Frankfurt moesten klanten tussen € 3,60 en € 5 per kilo betalen, terwijl klanten in München alle kleuren voor slechts € 3,50 per kilo konden kopen.

Asperges
Het seizoen was in volle gang en het aanbod van binnenlandse producten nam opnieuw toe. De vraag kon niet altijd gelijke tred houden. Door feestdag in het midden van de week moesten retailers hun vraag vaak iets verlagen.

Bron: BLE

Publicatiedatum: