Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe indoortelers de levering van AGF-producten kunnen verbeteren

"Er is een steeds grotere kans dat oogsten van buitentelers mislukken vanwege het weer. Daardoor bestaat de kans dat ze niet meer kunnen leveren. We moeten doorgaan met het in evenwicht brengen door CEA-producten te telen. Je hebt als winkelier niet de keuze om uit tientallen leveranciers te kiezen wanneer je alleen maar indoorproducten wilt verkopen", vertelt Vonnie Estes, Vice President of Innovation bij de International Fresh Produce Association.


Vonnie Estes in de vertical farm van Plenty

Ervaring
Na tientallen jaren werkzaam te zijn geweest in de AGF-sector, richt Vonnie zich momenteel voornamelijk op techniek in de tuinbouw. Ze besteedt het grootste deel van haar tijd aan kwesties rond klimaatverandering en tekorten aan arbeidskrachten. Daarbij probeert ze een antwoord te vinden op de vraag hoe deze veranderingen kunnen worden verminderd. Vonnie kijkt terug op een paar moeilijke jaren binnen de CEA-sector. Ze is ervan overtuigd dat indoortelers in staat zullen zijn om contracten af te sluiten met retailers."Vooral als je een teler bent met een sterke staat van dienst."

Voor nieuwe teeltbedrijven kan dat echter wat moeilijker zijn. Met name wanneer er grote beloften worden gemaakt die niet kunnen worden waargemaakt. Nieuwe teeltbedrijven moeten laten zien dat ze winstgevendheid proberen te zijn. Ze moeten ook kwaliteitsproducten blijven leveren volgens de contracten.

Weersomstandigheden
"Wanneer er een tekort ontstaat vanwege de weersomstandigheden in de buitenteelt, springen handelskantoren in om de gaten op te vullen. Dat komt vaak voor bij gewassen die buiten worden geteeld. Ze hebben in de loop der tijd een grotere infrastructuur en meer telers opgebouwd om uit te putten. De meeste indoortelers verkopen echter rechtstreeks aan retailers en niet meer via handelskantoren. Naarmate we meer indoortelers en een groter aanbod hebben, zijn we in staat om deze tekorten op te vullen," legt Vonnie uit.

Indoorteelt helpt buitenteelt
Tijdens een panel op de Indoor Ag-Con benadrukte Jill Carlson van Plenty hoe vertical farms en buitentelers elkaar kunnen aanvullen. In februari kunnen veel buitentelers in de VS vaak geen rucola voor salademixen telen vanwege het koude en natte seizoen. Dat zorgt voor een tekort. Jill legde uit dat Plenty dan altijd wordt benaderd om meer rucola voor hun mixen te leveren. "Dit is een goed voorbeeld van hoe indoor- en buitenteelt kunnen samenwerken. Dat is tegelijkertijd ook een uitzondering," vertelt Jill.

Een ander voorbeeld dat Vonnie geeft is het planten in het open veld. "Door de overstromingen van het afgelopen jaar konden veel telers niet in het veld planten. Indoortelers stonden er daardoor financieel beter voor. Er zijn zoveel verschillende manieren waarop vertical farms kunnen samenwerken met buitentelers. Ik denk dat telers producten aan retailers en consumenten moeten leveren zonder dat iemand hen voorschrijft hoe ze dat moeten doen. Retailers moeten gewoon hun klant voorzien ongeacht of dat van een vertical farm of een buitenteler komt."

Gewasbeschermingsmiddelen
Vonnie benadrukt de groeiende voorkeur van consumenten voor lokaal geteelde producten zonder gewasbeschermingsmiddelen. "Consistentie van aanvoer en kwaliteit zijn twee belangrijke factoren die ervoor zorgen dat retailers naar telers met gesloten teeltsystemen gaan", legt ze uit. Daarnaast noemt ze het gebruik van het label "vrij van gewasbeschermingsmiddelen" en de diverse slarassen die worden aangeboden door glastuinbouwers.

Wat kan gesloten teeltsystemen verbeteren?
Vonnie stelt dat deze sector nog maar aan het begin van haar ontwikkeling staat, terwijl buitenteelt al eeuwen plaatsvindt. "Er is gewoon veel ervaring, geschiedenis en infrastructuur in het telen in de buitenlucht. Binnentelers blijven werken aan het verlagen van de kosten, het verbeteren van de economische eenheden, het verhogen van de efficiƫntie en het verbeteren van de ecologische voetafdruk."

Boost
Kunnen overheidsbeleid of subsidies helpen om de sector een boost te geven? Vonnie, die in verschillende marktsegmenten heeft gewerkt die afhankelijk zijn van subsidies en subsidies, ervaart dat het een slecht bedrijfsmodel is om op overheidsinput te vertrouwen. Ze gelooft dat beleid en financiering op veel manieren kan helpen. "Bijvoorbeeld door een sector die nadelen ervaart een vliegende start te geven. Ik denk dat gesloten teeltsystemen zonder overheidsinput moeten kunnen bestaan."

"Het is een jonge sector en sommige mensen zeggen daarom snel dat we ermee moeten stoppen, omdat het niet werkt. Het heeft ons veel jaren gekost om buitenteeltbedrijven te ontwikkelen. Ik zou willen dat dat sneller ging. Sommige macro-economische trends, zoals stijgende energiekosten, werken ons tegen. Desondanks zal de sector blijven groeien. Ik denk dat het een belangrijk onderdeel is van de toekomst van de tuinbouw omdat we moeten reageren op een veranderend klimaat."

De groeiende voordelen van AI
AI is een onderwerp dat steeds vaker in de hele toeleveringsketen aan bod komt. Generatieve AI transformeert vertical farming door intelligente hulpmiddelen te bieden voor het optimaliseren van teeltbeheer. Deze technologie heeft veel potentieel om de schaalbaarheid van binnenteeltpraktijken te verbeteren. Uiteindelijk draagt dat bij aan efficiƫntere en veerkrachtigere voedselsystemen.

AI heeft personalisatie op retailhandelsniveau gebracht. Daardoor kunnen retailers consumenten geven wat ze willen. "Met AI kunnen retailers begrijpen welke producten consumenten kopen, waar en wanneer ze kopen en een gepersonaliseerd aanbod doen om aan hun behoeften te voldoen," benadrukt Vonnie.

Voor meer informatie:
Vonnie Estes, Vice President van Innovatie
International Fresh Produce Association (IFPA)
[email protected]
www.freshproduce.com

Publicatiedatum: