Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grotere lengte voor LZV’s met aero-cabine nu officieel toegestaan

LZV's met een aerodynamische cabine mogen met ingang van 13 mei officieel tot 50 cm langer zijn. Nieuwe LZV jaarontheffingen worden vanaf deze dag afgegeven op basis van de aangepaste Beleidsregel voor LZV's waarin de nieuwe voorschriften zijn opgenomen. Bestaande LZV-ontheffingen kunnen gewoon worden gebruikt. De nieuwe regels gelden ook voor deze ontheffingen, zo meldt TLN.

Het is in maart al aangekondigd maar het wachten was nog op de formele invoering, zo schrijft de organisatie. Daar is met de publicatie van de Wijzigingsregeling Beleidsregel keuring en ontheffingverlening op 13 mei in de Staatscourant nu invulling aan gegeven. De nieuwe regels zijn dezelfde dag in werking getreden. In de nieuwe Beleidsregel is vastgelegd dat LZV's met een, volgens de EU-wetgeving, goedgekeurde verlengde cabine maximaal 50 cm langer mogen zijn dan reguliere LZV's (25,25m). Wel moeten ze aan de bestaande LZV-bestreken baan eisen voldoen.

Goed voor milieu en verkeersveiligheid
TLN heeft samen met DAF en andere organisaties lang gelobbyd voor het toestaan van een grotere lengte voor LZV's met een verlengde cabine. Zowel voor vervoerders die in deze voertuigen geïnvesteerd hebben, als voor het milieu en de verkeersveiligheid is het fijn dat dit nu geregeld is. Door de betere stroomlijn zijn LZV's met aero-cabines zuiniger en zorgen ze voor minder CO2-uitstoot. Daarnaast bieden ze de bestuurder een beter zichtveld wat goed is voor de verkeersveiligheid.

"Een volgende stap is ervoor te zorgen dat LZV's met verlengde cabine en grotere lengte ook de grens over mogen. Voor reguliere combinaties (16,5m en 18,75m) is dit Europees geregeld, maar voor de LZV moet dit via nationale wetgeving plaatsvinden. In landen als Duitsland en België is dit nog niet geregeld."

Bron: TLN

Publicatiedatum: