Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fairtrade wil stem van telers laten horen

Ter gelegenheid van Wereld Fair Trade Dag lanceert Fairtrade een wereldwijd seizoen om mensen bewust te maken van het gebrek aan macht en invloed in de wereldwijde toeleveringsketens, waardoor telers en arbeiders in lage-inkomenslanden arm blijven.

De Make Your Mark-campagne, die op 10 markten wordt gevoerd, vestigt de aandacht op het gebrek aan machtsevenwicht waardoor miljoenen telers en arbeiders achter onze basisvoedingsmiddelen onderbetaald en uitgebuit worden, hoewel ze een cruciale rol spelen in de wereldwijde voedselzekerheid. Dit wordt nog verergerd door de klimaatcrisis.

Fairtrade vraagt haar supporters om zich in te zetten voor een eerlijkere toekomst door vóór 11 juni van dit jaar drie beloftes te doen. De drie manieren om 'je stempel te drukken' op Fairtrade zijn: Kies voor Fairtrade, Deel de kennis en Stem eerlijk.

Het is een feit dat telers aan het einde van lange toeleveringsketens zitten, niet verbonden zijn met consumenten en niet over de onderhandelingsmacht beschikken om hun stem te laten horen wanneer er zakelijke deals worden gesloten. Om deze problemen aan te pakken, moeten de telers aan tafel kunnen zitten wanneer er wetten en regels worden opgesteld om ervoor te zorgen dat er naar hun zorgen wordt geluisterd en dat hun belangen worden beschermd.

Zonder eerlijk loon en inspraak en zonder langdurige handelsrelaties zullen miljoenen telers en arbeiders de komende decennia gewoonweg niet overleven, waarschuwt Fairtrade.

De stem van telers in Latijns-Amerika, Azië en Afrika wordt voortdurend genegeerd of gemarginaliseerd door machtige zakelijke belangen in het noorden - een erfenis van het koloniale tijdperk en de slavenhandel, aldus Fairtrade.

"We kunnen allemaal een verschil maken als we verandering eisen", zegt Fairtrade. Consumenten in het VK voelen nu de gevolgen van klimaatverandering in hun eigen portemonnee - de broodprijzen zullen dit jaar stijgen omdat extreem weer kleinere graanoogsten veroorzaakt.

Alleen al in het VK steunen 110.000 supporters actief de campagne van Fairtrade. Verwacht wordt dat nog duizenden seizoendeelnemers in andere Fairtrade-markten en telers over de hele wereld zich zullen aansluiten om hun steun te betuigen.

Het seizoen omvat een belofte aan de consument en een reeks korte films en verhalen van telers die de bittere waarheid achter sommige van onze favoriete voedingsmiddelen onthullen.

Speciaal in opdracht gemaakte films met heldhaftige Fairtrade telers laten consumenten zien hoe hun keuzes - het kopen van Fairtrade bananen, koffie of katoen - het leven en de toekomst van telers, arbeiders en hun gemeenschappen kan veranderen. Ze zijn geproduceerd in samenwerking met Fairtrade's producentennetwerken CLAC, NAPP en Fairtrade Africa en vertellen het verhaal van drie telers.

"Telers vertellen ons dat klimaatverandering, oneerlijke handel en een gebrek aan vertegenwoordiging in besluitvormingsfora het leven onmogelijk maken: armoede dwingt gezinnen te kiezen tussen essentiële zaken als medische zorg, onderwijs voor de kinderen en fatsoenlijk voedsel," benadrukt Stefan Donnelly, Senior Campaigns Manager van de Fairtrade Foundation.

Voor meer informatie:
Fairtrade Stichting
5.7 Het Weefgetouw, 14 Gower's Walk
Londen E1 8PY, VK
Tel: +44 (0)20 7405 5942
[email protected]

Publicatiedatum: