Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

DP World Antwerpen voert dagtoeslag in voor containertruckers

Vrachtwagens die zich doordeweeks overdag aanmelden op de containerterminal Antwerp Gateway moeten vanaf 20 mei een toeslag betalen. Deze maatregel moet volgens terminaluitbater DP World een betere spreiding van het op- en afhalen van containers stimuleren en meer combinaties van beide transacties bevorderen. Hij zou ook leiden tot minder files in en rond het Antwerps havengebied, zo meldt NT.

Voor DP World is dit een manier om transporten meer te spreiden en vervoerders aan te zetten om meer de nacht te gebruiken. "De transportsector is uiteraard ook voorstander van een grotere spreiding van de transporten, maar dat is enkel mogelijk mits medewerking van de volledige logistieke keten", zo laat transportfederatie Febetra haar afkeur blijken.

"Wat voor zin heeft het om een container 's nachts af te halen als de bestemmeling deze 's nachts niet kan ontvangen of als de vervoerder geen plaats heeft om deze container op eigen risico op zijn eigen terrein af te zetten? Wat voor zin heeft het als slechts enkele terminals en containerdepots in de haven 's nachts open zijn, maar andere havenactoren er klassieke openingsuren op nahouden? Wat voor zin heeft het wanneer klanten slechts bereikbaar zijn tussen 8 en 16 uur?"

"DP World kiest dus voor de meest gemakkelijke oplossing die bijzonder weinig effect zal hebben. Bovendien is de huidige economische situatie allesbehalve rooskleurig en staan de transportprijzen zwaar onder druk. Vervoerders zullen deze toeslag moeten doorrekenen aan hun klanten, maar de door DP World gekozen timing vergemakkelijkt dit allesbehalve. DP World lijkt één ding te vergeten: zonder transport, blijven alle containers op de terminal."

Bron: NT / Febetra

Publicatiedatum: