Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Latijns-Amerikaanse bananenproducenten ontevreden over lage prijsactie Duitse retailer

De verenigingen van bananenproducenten en -exporteurs uit Colombia, Costa Rica, Ecuador, Guatemala, Peru en de Dominicaanse Republiek hebben vastgesteld dat de Duitse winkelketen Kaufland momenteel een aanbieding heeft voor een kilo bananen van Latijns-Amerikaanse oorsprong voor € 0,88.

"Als vertegenwoordigers van de Latijns-Amerikaanse bananensector verwerpen wij dergelijke praktijken die de verantwoordelijkheid van supermarkten en discountwinkels om een eerlijke rol te spelen negeren. Het is van belang dat supermarkten en discountwinkels bijdragen aan het correct informeren van consumenten over de inspanningen van bananenproducenten om duurzaam fruit te leveren dat voldoet aan certificeringsnormen en strikte regelgeving van de bestemmingsmarkt. Dit zou moeten gebeuren door bananen tegen eerlijke prijzen te adverteren," aldus de organisatie.

Kaufland maakt deel uit van de groep Duitse supermarkten die deelneemt aan het duurzame ketenproject, gecoördineerd door de Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Dit project heeft als doel duurzame praktijken in de levering van producten te bevorderen en een waardig leven voor de actoren in de toeleveringsketen te garanderen. Echter, in dit specifieke geval gaat Kaufland in tegen deze intenties door geen echt engagement te tonen. Ze overwegen geen mechanismen om de betaling van een eerlijke prijs te garanderen, bevorderen uitbuitende prijspraktijken en dragen niet bij aan het correct informeren van consumenten.

In het kader van de Vierde Wereldconferentie van het World Banana Forum eisten vertegenwoordigers van bananenproducenten en -exporteurs dringende acties en een concreet engagement van supermarkten om de duurzaamheid van de sector te bevorderen. Helaas zien we echter opnieuw hoe een supermarkt deelneemt aan projecten en programma's die haar doelstellingen afleiden van het werkelijke probleem - het gebrek aan gedeelde verantwoordelijkheid - en in haar praktijken mechanismen hanteert die schadelijk zijn voor de duurzaamheid van de Latijns-Amerikaanse bananenteelt.

Kaufland's aanbieding voegt zich bij andere supermarkten en discountwinkels die een Latijns-Amerikaanse banaan aanbieden voor € 1,19, een consumentenprijs die de inspanningen van de sector voor duurzaamheid ondermijnt. De retailprijs van bananen is al decennia lang statisch, waardoor het het goedkoopste fruit op de supermarktschappen is. Deze retailers concurreren agressief met promoties voor het goedkoopste fruit zonder rekening te houden met duurzame teeltinspanningen.

Voor meer informatie:
Coordinador@clusterbananerodelecuador.org

Publicatiedatum: