Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Over een maand eerste Dolce Passione watermeloenen

De oogst van de Dolce Passione watermeloenen is van start gegaan volgens het vooraf opgestelde schema. Het consortium beschikt over 320 hectare in tien Italiaanse regio's, van Sicilië tot Lombardije. De bedrijven die deel uitmaken van het consortium zijn Alma Seges, Cico-Mazzoni, Lorenzini Naturamica en Ortofrutta Castello. Lamboseeds is de veredelaar van Giotto, het enige ras dat momenteel het merk Dolce Passione mag dragen.

"De aanplant vond op de geplande tijdstippen plaats in de kassen van Sicilië, Apulië en Campanië en ongeveer twee weken geleden ook in Lombardije. Er zal ook nog teelt plaatsvinden in kleine tunnels."

Sandro Colombi

Er wordt geënt op Cassius en op de pompoen RS 841. Beide onderstammen zijn een product van Lamboseeds. Giotto is een watermeloen met een zwarte, dunne schil en met vruchtvlees van een intens rode kleur en hier en daar een wit pitje. De Brix-waarde is hoog. Het ras is zeer productief en goed houdbaar, wat het geschikt maakt voor transport over lange afstanden.

Roberto Castello

Roberto Castello, voorzitter van het Consortium Dolce Passione: "Deze watermeloen kan perfect in het buitenland worden afgezet. De verkoop op de Duitse en Franse markt loopt goed. Met de toetreding van Cico-Mazzoni tot het consortium en met het areaal van Alma Seges, Lorenzini en Ortofrutta Castello ramen we de oogst op bijna 20.000 ton. Het moet ons toelaten om ook over de grenzen heen te kijken voor de afzet."

Desalniettemin zijn de Italiaanse supermarkten en groothandelsmarkten nog steeds de belangrijkste bestemmingen dit jaar. Het product zal worden verpakt in kartons en kratten die het logo Consorzio Dolce Passione dragen. Ook elk afzonderlijk stuk fruit dat de selectietest doorstaat, wordt op de markt gebracht met een sticker met het logo."

De leden van het consortium: Roberto Castello, Carmine Alfano, Matteo Mazzoni, Stefano Rossi en Luciano Trentini.

"Op dit moment is de teelt in de kassen van Sicilië het verst gevorderd. Als de weersomstandigheden gunstig blijven, kan het eerste fruit in week 19 op de markt komen, net op tijd voor Macfrut, waar we de watermeloen op onze stand in hal B4 zullen presenteren. Alle aangesloten bedrijven zullen er aanwezig zijn om geïnteresseerden te woord te staan", zegt Luciano Trentini, directeur van het consortium.

Voor meer informatie
Consorzio Dolce Passione
Tel: +39 (0)425 958750 (Italië)
[email protected]

Publicatiedatum: