Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gerard van den Anker, Veiling Zaltbommel:

"Sinds introductie digitale klok komen we gesorteerd hardfruit tekort om alle klanten te bedienen"

Tholen - Ruim drie weken geleden introduceerde Veiling Zaltbommel haar digitale kloksysteem. "We zien veel interesse vanuit Nederland, Belgiƫ en Duitsland, zowel vanuit telers-, maar ook koperzijde. Zeker voor buitenlandse kopers is er nu de optie om fysiek niet aanwezig te zijn", zegt algemeen directeur Gerard van den Anker.

"In de markt is steeds meer vraag naar prijsinformatie, zoveel 'klokken' zijn er niet meer en we zien dat de klok van Zaltbommel als referentie in de gaten wordt gehouden. Zo krijgen we veel verzoeken om prijsinformatie", vertelt Gerard. Aan een abonnementsvorm om de klokprijzen te delen, denkt hij vooralsnog niet. "Op dit moment is het een service voor partijen die zich bij ons aansluiten. Een extra motivatie dat aansluiten loont!"

Ook komt er steeds meer importproduct voor de Zaltbommelse veilingklok. "Zowel binnen als buiten Europa sluiten telers en coƶperaties zich aan om ons van product te voorzien. Dat zien we onder meer met zachtfruit en diverse groenten. Zo kunnen we buiten het seizoen van onze eigen telers de klanten een nog breder assortiment aanbieden. Dat is nodig ook, want de gerealiseerde groei in prijs en volume moeten wel in balans zijn met het aanbod", vertelt de veilingdirecteur.

"Op de hardfruitmarkt zien we dat zowel bij appelen als peren het sentiment goed is, met een gezonde vraag en goede prijzen. Sinds de introductie van onze digitale klok hebben we zelfs zoveel vraag dat we gesorteerd product tekort komen om al onze klanten te bedienen. Zo zie je nu dat de Elstar al schaarser aan het worden is. Momenteel verschuift de vraag hierdoor naar andere soorten, zoals Jonagold, Wellant en Maribelle", vertelt Gerard. "Qua zachtfruit hebben we een mooi assortiment aardbeien en frambozen van de belichte teelten tot onze beschikking en zien we een goede vraag."

"Al met al een mooi seizoen voor de telers, waarbij ik er wel bij moet zeggen dat het met alle kostenstijgingen ook niet meer voor minder kan. De beschikbaarheid van veel producten staat onder druk en de consument zal moeten wennen aan hogere prijzen voor groenten en fruit. Ook nu wordt het voor veel buitenteelten weer een uitdaging om de nieuwe oogst met alle weersextremen weer op een kwalitatief niveau te krijgen. Alle respect voor de inspanningen die de telers hier weer voor verrichten!"

Voor meer informatie:
Gerard van den Anker
Veiling Zaltbommel
Stationsweg 28
5301 KH Zaltbommel
Tel: (+31) 06 51012063
g.vandenanker@veiling-zaltbommel.nl
www.veilingzaltbommel.nl