"We hebben op exact dezelfde datum de boodschappen gekocht. Als je dezelfde boodschappen doet en de producten die er niet meer zijn vervangt door het huismerk, dan kom je op een prijsstijging van meer dan dertig procent uit", zo vertelt Reinier Castelein van vakbond De Unie bij Goedemorgen Nederland op NPO1. Hij stelt dat middeninkomens steeds verder in de knel komen. "Om het leven betaalbaar te houden, moet de overheid krimpen." Lees hier meer.
EenVandaag ging over de kwestie in gesprek met retaildeskundige Tom Kikkert."Ik denk als je heel veel mensen op straat op dit moment: vraagt: 'Waar wordt het geld verdiend?' Dan zullen de meesten zeggen: 'Bij de supermarkt.'"
Maar dat is volgens hem 'een beetje een misverstand'. "Want voor heel veel supermarkten is een paar procent winst aan het einde van het jaar al heel veel geld. Ze draaien vaak best wel hoge omzetten, als je die getallen hoort gaat het over tonnen in één keer. Maar onderaan de streep houden ze daar een paar procent aan over."
"Daar zie je het probleem nu een beetje ontstaan dat het doorvoeren van een kostenstijging niet anders kan, maar dat de consument op een gegeven moment zegt: 'Ja, maar mijn inkomen laat het niet meer toe'", ziet de retaildeskundige. Wat de gevolgen hiervan op de lange termijn zijn, is nu moeilijk te voorspellen, denkt Rikkert. Lees hier meer.