Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jumbo haalt plastic verpakking van Nederlandse paprika, komkommer en bosui

Vanaf deze week zijn in alle ruim 700 winkels van Jumbo en op Jumbo.com de losse rode paprika's en komkommers van Nederlandse bodem verkrijgbaar zonder plastic verpakking. Nog voor de zomer gaat ook het plastic jasje uit van de bosui.

Hiermee wordt op jaarbasis 51.000 kg plastic bespaard, oftewel 142 ton CO2e-uitstoot, zo meldt de supermarktketen. Deze ontwikkeling sluit aan op de klimaatambities van Jumbo en volgt op het eerdere besluit om geen aardappelen, groenten en fruit meer in te vliegen.

"Als familiebedrijf hecht Jumbo veel waarde aan de wereld om zich heen en wil ze waarde toevoegen voor de huidige en toekomstige generaties. Daarom kijkt de supermarktketen hoe zij de milieubelasting in de productketen omlaag kan brengen. Een onderdeel hiervan is verpakking, waarbij niet alleen besparing op materiaal, maar ook de borging van kwaliteit en zo min mogelijk voedselverspilling belangrijke uitgangspunten zijn. Door minder producten in de winkel te leggen en extra kwaliteitscontroles uit te voeren, kunnen de Nederlandse losse rode paprika's, de komkommers en bosui voortaan zonder plastic verpakking worden verkocht zonder dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit en houdbaarheid."

Minder en betere verpakkingen
Jumbo streeft ernaar om in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal te gebruiken in vergelijking met 2020. "Daarom kijkt Jumbo continu, in samenwerking met ketenpartners, hoe het minder verpakkingsmateriaal kan gebruiken of producten beter kan verpakken, bijvoorbeeld met meer recyclebaar en gerecycled verpakkingsmateriaal, herbruikbare verpakkingen en verpakkingen van mono-materiaal. Eerder al is er afscheid genomen van de gratis plastic wegwerpzakjes voor aardappelen, groente en fruit (AGF) en kunnen klanten voor onverpakte AGF gebruikmaken van herbruikbare verszakjes. Hiermee worden 35 miljoen plastic zakjes per jaar bespaard."

Bron: Jumbo

Publicatiedatum: