Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Java Fresh

Tropisch fruit uit Indonesië voor Europese markt

Java Fresh exporteert een gevarieerd aanbod van exotisch fruit naar 23 landen over de hele wereld. De focus ligt op West-Europa, met name Nederland, Duitsland en Frankrijk.

"Onze producten worden zorgvuldig geteeld en geselecteerd om versheid en kwaliteit te garanderen. We zijn er trots op dat we ons exotisch fruit onder het motto 'All Year, All Natural' kunnen aanbieden. Ons assortiment omvat mangosteen salak, kokos, Kaffir lime, doerian, mango en dragonfruit", vertelt Swasti Adicita.


Swasti Adicita

"Door het unieke geografische voordeel van de uitgestrekte archipel van Indonesië, met verschillende klimaten en regio's, kunnen we jaarrond tropisch fruit leveren. Met kwaliteit, duurzaamheid en innovatie willen we onderscheidend zijn. Of het nu gaat om de exotische aantrekkingskracht van de mangosteen of het romige vruchtvlees van de doerian, elk stuk fruit van Java Fresh belichaamt de essentie van tropisch genot en nodigt consumenten uit om te genieten van de natuur in zijn puurste vorm."

Java Fresh heeft een uitgebreid netwerk van partnerschappen met duizenden telers over de gehele Indonesische archipel en zorgt ervoor dat hun producten voldoen aan de hoogste normen van kwaliteit en voedselveiligheid.

"Elke markt heeft zijn eigen voorkeur wat exotisch fruit betreft. Mangosteen blijft het meest populaire fruit, maar we zien een groeiende vraag naar andere fruitsoorten in bepaalde markten. De Duitse markt toont zich bijzonder avontuurlijk met een sterke interesse in Indonesische specialiteiten zoals tombong en kopyor kokosnoten, doerian en salak gula pasir. Deze fruitsoorten bieden unieke smaken en texturen. We zijn er trots op dat we kunnen voldoen aan de evoluerende smaken en de behoeftes van de verschillende markten", legt Swasti uit.

Relaties aanknopen
Java Fresh heeft eigen teelt, maar ook partnerschappen met duizenden kleinschalige telers door heel Indonesië. Sinds de oprichting van het bedrijf in 2014 is er niet alleen een succesvolle onderneming opgebouwd, maar ook een gemeenschap van telers en hebben vrouwen meer kansen gekregen in landelijke gebieden van Indonesië.

"We knopen relaties aan met kopers en partners wereldwijd die onze waarden delen. Deze partnerschappen zijn cruciaal geweest bij het aanpakken van uitdagingen waarmee kleinschalige telers in Indonesië worden geconfronteerd, zoals het verkrijgen van financiering voor internationale certificeringen, het oplossen van problemen met de koudeketen en het verbeteren van na-oogstmethoden. Vandaag de dag werken we samen met importeurs van exotisch fruit, groothandelaren en retailers over de hele wereld die evenzeer toegewijd zijn aan het overwinnen van deze uitdagingen. We geloven dat deze samenwerking de sleutel is tot ons succes als leverancier van Indonesisch exotisch fruit aan Europa."

"In sommige landen werken we nauw samen met retailers en komt ons fruit direct bij de consument terecht, die de versheid en kwaliteit van onze producten uit eerste hand kan ervaren. In andere regio's werken we samen met importeurs die gespecialiseerd zijn in het exotisch fruit om te voldoen aan de vraag van de lokale markt. Daarnaast hebben we sterke relaties opgebouwd met groothandelaren die een cruciale rol spelen bij de distributie van ons fruit aan een breed netwerk van speciaalzaken, retailers en foodservice."

Verschuivingen in de vraag
Hoewel mangosteen het vlaggenschipproduct van Java Fresh blijft en meer dan 70% van het assortiment uitmaakt, zijn er de afgelopen jaren verschuivingen geweest in de vraag naar andere exotische fruitsoorten. Met name de toename in de vraag naar tombong kokosnoot, kopyor kokosnoot, Indonesische doerian en salak gula pasir is interessant.

"De pandemie lijkt een rol te hebben gespeeld in deze trend. Consumenten zijn op zoek naar gezonde alternatieven die bij hun levensstijl passen. De toegenomen interesse in deze unieke fruitsoorten weerspiegelt de evoluerende consumentenvoorkeuren en een verlangen om nieuwe smaken te ontdekken."

Uitbreiden van het marktbereik
Bij Java Fresh ligt de focus op het uitbreiden van het marktbereik en het versterken van de aanwezigheid in verschillende sleutelregio's. "We zijn met name geïnteresseerd in het vergroten van onze export naar het Midden-Oosten, Oost-Europa en Noord-Amerika. Deze regio's bieden een aanzienlijk groeipotentieel en strategische kansen voor onze premium tropische fruitsoorten."

"De recente problemen in de Rode Zee hebben evenwel onze operaties beïnvloed, ook al verzenden wij het merendeel van onze producten per luchtvracht. De verstoringen in de regio hebben immers geleid tot een aanzienlijke toename van de vraag naar luchtvrachtruimte. Hoewel we tot nu toe in staat zijn geweest om deze uitdagingen het hoofd te bieden, heeft de toename van de vrachtkosten druk gezet op onze prijsstrategie. We moeten nu zorgvuldig balanceren tussen het handhaven van concurrerende prijzen voor onze klanten en het beheren van onze bedrijfskosten. Ondanks deze uitdagingen blijven we tijdig ons premium tropisch fruit aan klanten wereldwijd leveren", besluit Swasti Adicita.

Voor meer informatie:
Swasti Adicita
Java Fresh
swasti@javafresh.co

Publicatiedatum: