Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dockflow wil logistieke teams werk uit handen nemen

"Als je manueel duizenden containers moet volgen, kost dat ongelofelijk veel tijd"

Tholen - Het werk van logistieke teams efficiënter en aangenamer maken door ze de juiste tools te geven, zodat zij zich bezig kunnen houden met andere taken en de juiste service kunnen bieden aan hun partners. Dat is het doel van Dockflow. "Logistiek dienstverleners moeten vaak wel honderden tot duizenden containers in de gaten houden. Als dit allemaal manueel moet gebeuren, kost het ongelofelijk veel tijd. Wij willen hier met ons platform en de juiste tools een oplossing in bieden", vertelt Pauline Van Ostaeyen van Dockflow. "Simpel gezegd is onze missie om het eerste logistics enablement platform ter wereld te bouwen."

Het platform vond eigenlijk haar start in begin 2020 toen er zeker in de AGF-sector een steeds grotere nood ontstond naar gedetailleerde tracking. "We waren met een partner aan het kijken naar het minimaliseren van demurrage (vergoeding die aan de rederij betaald wordt voor een vertraging waar ze niet verantwoordelijk voor zijn), tot corona om de hoek kwam kijken. Dit bracht uiteraard de nodige uitdagingen met zich mee. Alle warehouses gingen dicht en terminals werden vertraagd, waardoor de demurrage kosten plotseling zeer hoog opliepen. Het liet zien dat er echt een probleem in zeevaart ontstond, waardoor we besloten hier een oplossing voor te willen bieden met onze tool."


Het team van Dockflow

AI en blockchain
Het gevolg is een platform, waarmee Dockflow dus een groot deel van het werk van logistiek dienstverleners uit handen wil nemen. "Concreet kun je het zo zien: Als men iets bestelt bij UberEats kun je te allen tijde de bezorger volgen van het restaurant tot aan je deur. Dit principe is zeer efficiënt voor pizzadozen, maar als je gaat kijken naar iets grotere dozen, zoals maritieme containers, en met name reefercontainers, kan dit dan ook werken? Het lijkt natuurlijk wat simpel gezegd, maar hier zit vervolgens zeer veel expertise achter om te kunnen realiseren."

"Echter, er was wel een dringende behoefte aan, want het was voorheen namelijk zo dat wanneer de deuren van een container dicht gingen deze een black box werd. Niemand wist als hij eenmaal onderweg was, waar de container was, waar hij naartoe ging, wat de temperatuur in de container was, wat erin zat en hoe lang het ging duren voor hij aankwam. Dit zijn inzichten die wij als Dockflow wilden beantwoorden, zodat logistieke teams, im- en exporteurs weer grip op de situatie konden krijgen."

Om dit te bewerkstelligen maakt het platform gebruik van AI en blockchain. "Om een stuk fruit bij de consument te krijgen, zijn gemiddeld een 30-tal partijen betrokken. Iedere partij heeft een klein stukje informatie over de hierboven gestelde vragen. Door middel van AI verzamelt Dockflow die sprokkeltjes informatie uit verschillende bronnen bij elkaar om zo het volledige plaatje te kunnen geven aan haar gebruikers. Een onderdeel hiervan is bijvoorbeeld de monitoring van de reefer containers, waarbij we door middel van onze partner Sensitech sensoren plaatsen. Met deze sensoren kunnen we gedetailleerd volgen waar de containers zich bevinden."

"Dit is één van de stukjes informatie, die we dan vervolgens combineren met data van daarnaast rederijen, havens, terminals en im- en exporteurs zelf. Al deze data wordt verzameld, waarna een algoritme vervolgens kijkt waar het misschien fout loopt en de gebruiker wordt geïnformeerd. Zo kun je volledig transparant inzicht krijgen in alle data tijdens transport en deze vervolgens ook delen met je klanten of partners. Het voorkomen van demurrage kosten is hiermee nog steeds 1 van onze meest gebruikte toepassingen, Daarnaast blijkt men er veel baat bij te ondervinden in de positiebepaling van goederen en het opvolgen van de temperatuur in de containers. Manueel detecteren of iets niet goed gaat, is met die duizenden containers dan bijna niet haalbaar. Op deze manier kan er aanzienlijk tijd worden bespaard, waardoor werknemers zich met andere taken in het proces bezig kunnen houden", legt Pauline uit.

Emissie-tracking
Echter is sinds twee weken daarnaast nog een extra toepassing binnen het platform live gegaan, de CO2-tracking. "We zijn een Beta-versie aan het testen, waarbij bedrijven binnen ons platform de emissies van haar verschepingen kunnen bijhouden. Ook met carbon-accounting in het achterhoofd, is het voor veel bedrijven steeds belangrijker om een duidelijk beeld te kunnen geven van de uitstoot van verschepingen. Veel van onze klanten zijn als logistiek dienstverlener de schakel die verschillende partijen binnen de keten verbindt. Het is daarom de ideale positie om door middel van deze toepassing aan te kunnen geven wat er uitgestoten wordt en dus volledige transparantie te kunnen bewerkstelligen, wat ook door steeds meer partijen in de keten wordt vereist."

"Het lastige in een situatie als deze is echter dat men wel emissie-tracking vereist, maar niemand echt weet hoe dat voor elkaar te krijgen. Hierin is ook een groot probleem in de transparantie en validatie van emissies. Zie het bijvoorbeeld als een boom die wordt geplant om uitstoot van een bedrijf te compenseren. Echter geven er 10 bedrijven aan dat er voor hun uitstoot een boom is geplant. Alleen worden er geen 10 bomen geplant, maar gebruiken 10 bedrijven dezelfde boom om aan te geven dat hun emissie gecompenseerd worden. Het is een fors versimpelde vergelijking, maar geeft aan dat er grote problemen waren en zijn in transparantie van emissie-uitstoot en vooral het offsetten ervan. Met de transparantie die ons platform geeft, willen we ervoor zorgen dat ieder bedrijf echt maar 1 boom kan claimen voor haar emissie-uitstoot, bij wijze van spreken. Hier kan zo goed inzicht in verkregen worden door alle partijen."

Alles wat transport vereist
En met deze tools timmert Dockflow inmiddels dus al flink aan de weg. "We zijn gestart met verschillende bedrijven in de omgeving Antwerpen en Rotterdam. Echter is AGF zo internationaal dat de bedrijven die ons platform gebruikte om data te delen Dockflow ook weer hebben geïntroduceerd aan haar partners en klanten. Die raken er vervolgens mee bekend en zodra zij zelf ook meer transparantie willen en demurrage-kosten willen beperken, komen ze ook bij ons terecht. Zo hebben we al vrij snel een globaal klantenbestand op kunnen bouwen. Zeker in een sector als deze kan dat heel snel gaan."

"Bovendien vinden we onze oorsprong dan wel in de AGF, maar ook steeds meer klanten in met name chemie en staal zijn aan de slag gegaan met Dockflow. Hierbij maak je dan geen gebruik van tools ter controle van de temperatuur, maar kun je wel constant de goederen volgen. Alles wat transport vereist, daar is het platform relevant voor en zo hopen we logistieke dienstverleners volledig te kunnen ontzorgen in de tracking binnen het proces. Uiteindelijk willen we een verscheidenheid aan tools ontwikkelen die logistieke teams naar de 21e eeuw kunnen brengen."

Voor meer informatie:
Pauline Van Ostaeyen
Dockflow
Sint-Pietersvliet 7
2000 Antwerpen
+32 3 376 46 07
hello@dockflow.com
www.dockflow.com