Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

40% van de appelen op Spaanse markt is geïmporteerd

In deze periode van vlotte afzet van appelen en peren en in navolging van de promotiecampagne van vorig jaar is de Catalaanse branchevereniging Afrucat weer druk in de weer op sociale media, dit keer met de boodschap "Let op de herkomst". Deze promotiecampagne ter verdediging van lokaal geteeld fruit en voor een verantwoorde consumptie bestaat uit een reeks video's die de boodschap overbrengen om de consument te laten nadenken over hoe hij kiest wat hij eet.

Manel Simon, directeur van Afrucat: "We zien een goede feedback. Het is met de boerenprotesten ook het geknipte moment om de eigen teelt in de verf te zetten. We hebben echt de steun van de bevolking nodig om kwaliteitsvoedsel te kunnen blijven leveren dat voldoet aan alle voedselveiligheidsnormen."

40% van de appelen is geïmporteerd
Volgens officiële cijfers is 40% van de appelen en 20% van de peren op de Spaanse markt importproduct. Bovendien komen nieuwe exportlanden hun neus nadrukkelijk aan het venster steken, zoals Portugal en Polen in het geval van appelen (met elk een aandeel van 14% van de geïmporteerde appelen) en ook Portugal in het geval van peren (met een aandeel van 13%).

De belangrijkste herkomstlanden voor de importappelen op de Spaanse markt blijven Italië en Frankrijk (met respectievelijk 38% en 23% van het totaal), en voor de peren België en Nederland (met respectievelijk 42% en 26%). In zowel appelen als peren neemt Portugal de derde plaats in.

Volgens gegevens van Afrucat legde in het laatste kwartaal van vorig jaar 14% van de geïnspecteerde supermarktketens enkel Spaanse appelen in het schap en 28% van de ketens enkel peren van Spaanse origine.

"De Spaanse appel wint geleidelijk aan belang in het schap dankzij rassenvernieuwing en areaaluitbreiding. De nieuwe rassen zijn aangepast aan de smaakvoorkeuren van de consumenten, maar toch hebben we nog dat bewustzijn van de bevolking nodig om de Spaanse teelt verder te ondersteunen."

Voor meer informatie:
Afrucat
C/ Corregidor Escofet, 64
25005 Lleida (Spanje)
Tel: +34 973 22 01 49
www.afrucat.com

Publicatiedatum: