Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Aziatische markt niet bereid voor dure Egyptische sinaasappelen te betalen"

"Het sourcen van citrus uit Egypte en het verschepen naar Azië is dit jaar een behoorlijke uitdaging", zegt Mariya Dermendzhieva, CEO van de Bulgaarse AGF-handelaar Triland. "Het is het seizoen van de 'langdurige partnerschappen en flexibiliteit'. Met grotere volumes van zowel Valencia sinaasappelen als Honey Murcott mandarijnen, in combinatie met voornamelijk medium en kleine maten, een gecompliceerde logistiek voor de Aziatische markt en een instabiele wisselkoers van de Egyptische pond, bevinden we ons in een situatie die engagement en eerlijkheid van elke partij in de toeleveringsketen vereist."

Tijdens een normaal seizoen zou het merendeel van het citrus dat Triland uit Egypte haalt, zijn weg vinden naar de Aziatische markt. "Ongeveer 70% van ons citrus wordt verkocht in Zuidoost-Azië en 30% in Centraal- en Oost-Europa. Hiermee kunnen we een afzetmarkt vinden voor alle maten en kwaliteitsklassen die onze partners oogsten. We voelen minder druk dan handelsbedrijven die zich alleen op Europa of het Midden-Oosten richten. We behoren dus ook niet tot de groep bedrijven die Europa zogezegd 'overspoelen' met goedkope Valencia sinaasappelen en Honey Murcott mandarijnen. Maar natuurlijk opereren we niet in een vacuüm en onze klanten ontvangen tal van alternatieven met aantrekkelijke prijzen en voorwaarden."

"Echter, nieuwkomers verdwijnen vaak net zo snel als ze opduiken, het is reeds voldoende als ze het fruit ergens anders voor één cent meer kunnen verkopen. Het feit dat we een betrouwbare partner zijn die de klant niet alleen van goed fruit voorziet, maar ook van nauwkeurige informatie over opbrengst, prijzen, concurrentie en marktverwachtingen, is in ons voordeel. Het leidt tot een toename van onze leveringsprogramma's, hoewel de algemene vraag zeer vergelijkbaar lijkt te zijn met vorig jaar. We hebben ook het percentage fruit verpakt onder de eigen merken van onze klanten verhoogd, wat eveneens een goed teken is."

Ondertussen is het voor Egyptische telers vrij moeilijk om programma's voor het volledige seizoen te maken. "Egyptische telers en exporteurs hebben het moeilijk vanwege de wisselkoersschommelingen. Ze sluiten een akkoord op dag één, dat op dat moment winstgevend lijkt, maar de volgende dag worden ze wakker en realiseren ze zich dat de wisselkoers er helemaal anders uitziet en dat het fruit dat op het water ligt al verlies oplevert."

Triland werkt al lang samen met hetzelfde teeltbedrijf en dat geeft zekerheid. "We betrekken onze Valencia sinaasappelen al 11 jaar bij dezelfde teler. Ze worden geoogst door dezelfde mensen, verpakt door dezelfde werknemers en die weten wat onze behoeften zijn. Het geeft ons de flexibiliteit om te reageren op externe factoren, alsof we een teler en geen handelaar waren. Het helpt ons om de kwaliteit van het fruit en van onze service te behouden."

Voor een bepaald ras is de situatie iets zorgwekkender, aangezien de vraag van beide doelmarkten om verschillende redenen is afgenomen: "De situatie met de Honey Murcott mandarijnen is anders, aangezien de vraag in Europa veel lager lijkt te zijn dan normaal, terwijl Azië niet bereid is om aan het hoge prijsniveau door de toegenomen kosten vanwege de crisis in de Rode Zee te voldoen. De interesse is zwak en dus dalen de verkoopprijzen. Het is onduidelijk hoe het seizoen zich nog verder zal ontwikkelen. Echter, deze uitdagingen zijn een feit en we moeten dus kijken naar mogelijkheden en manieren om ze te overwinnen. Tot nu toe zijn we daar altijd in geslaagd", besluit Dermendzhieva.

Voor meer informatie:
Mariya Dermendzhieva
Triland JSC
Tel: +359 898502797 (Bulgarije)
mariya@triland.eu

Publicatiedatum: