Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lesage Champignons start met vermarkting onder nieuwe stijl: André Champignons

"Als je trots bent op je product moet je er een naam aan verbinden"

Tholen - Sinds begin dit jaar is Lesage Champignons gestart met de vermarkting van haar eigen producten onder een nieuwe identiteit. Met André Champignons, een hommage aan de grootvader van zaakvoerder Michel Lesage, wil het bedrijf meer herkenbaarheid vergaren voor het product. "We zijn trots op ons product. Dat mag dan ook een naam hebben en niet slechts 'champignons 250 gram' heten", lacht Michel.

"André is de naam van mijn grootvader, die in 1969 één van de grondleggers is geweest van de champignonteelt in België", gaat hij verder. In de jaren erna leerde André, vader van 5 kinderen, de stiel aan zijn enige zoon, Philippe Lesage. En inmiddels is diens zoon Michel dus de nieuwste generatie binnen het familiebedrijf. "Zelf heb ik hem nooit gekend, maar toen we besloten om een nieuwe eigen stijl te ontwikkelen, wilden we hier toch erkenning aan geven met een eigen identiteit."

De uitrol van André Champignons heeft daarnaast ook grotendeels te maken met het feit dat de champignons meer waardering verdient, zo stelt Michel. "Champignons is voor vele consumenten vaak toch een nietszeggend blauw bakje in de supermarkt. Als je dan vraagt of men weet hoe ze worden geteeld, blijkt, bij wijze van spreken, dat er nog altijd wordt gedacht dat ze in grotten groeien waar we ze met een lampje op het hoofd plukken. Bij tomaten of aardbeien is er nog een idee over hoe het in de schappen terechtkomt, maar er is nog altijd veel onbekendheid bij de champignon. Hierdoor besloten we met het de nieuwe stijl dat stukje bewustzijn te laten ontstaan."

"Verder realiseerden we ons ook, en die opmerking kregen we ook wel eens van klanten, dat champignons 40 jaar geleden nog een luxeproduct waren. Het is nu echter meer een discountproduct geworden. Champignons telen is echter zeer lastig en secuur werk. Een prachtige ambacht en dat willen we niet linken met discount. Dat mogen we niet laten gebeuren. Het doel is absoluut niet om het een duur, exclusief product te maken, maar ik vind wel dat de champignon de waardering moet krijgen die het verdient. Het is een gezond en lekker product dat altijd in de buurt op een duurzame wijze wordt geteeld. We maken gebruik van reststromen, waarbij er geen gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt. Ook het stikstofverhaal gaat volledig aan ons voorbij. We kunnen op al die gebieden niet beter zitten, maar weinig mensen weten dat. Dat is jammer en het is onze job om te zorgen dat hier verandering in komt."

Klantentrouw door betrekking
De manier waarop het bedrijf dit wil bewerkstelligen is door middel van verschillende acties, naast de herkenbaarheid in het schap, om de consument bij het gehele proces rond het product te betrekken. "In groenten heb je nog niet echt een uithangbord, dus besloten we het zelf te doen. Een mooie stijl te creëren, waarbij we daarnaast de mensen actief via social media willen betrekken in wat de champignonwereld effectief is. Consumenten mee laten kijken in het bedrijf via filmpjes, posts, foodinfluencers, maar even goed acties waarbij we de mensen uitdagen om unieke recepten te verzinnen die de grote verscheidenheid van champignons laat zien. Er zijn wel 100 verschillende bereidingsmogelijkheden. Alleen moet men dat weten. Het is een leuke manier om de mensen bij een lokaal bedrijf te betrekken. Dat is de insteek", aldus een gepassioneerde Michel.

Daarnaast is het uiteraard ook een belangrijke stap in de vermarkting van haar producten. Inmiddels liggen de André Champignons over heel België verspreid in de schappen. "We zijn druk in de weer om het volledige assortiment uit te vouwen. We hebben een 25-tal verschillende paddenstoelen die we voeren in het gamma, waar we nu mee bezig zijn om ze allemaal in de nieuwe verpakkingen bij de retail en groothandelaren te krijgen. Daar zien we een grote potentie in. Als ze het uiterlijk herkennen, merk je dat er een bepaalde klantentrouw ontstaat. Als het product vervolgens goed is, blijven ze ervoor opteren. Ik betrap mezelf er namelijk ook vaak op dat ik iets uitkies waar een naam op staat of wat herkenbaarheid uitstraalt. Als je een naam erop zet, moet je het namelijk ook waarmaken. Dat geeft vertrouwen en dat vertrouwen zullen we nooit beschamen."

Kantanje- en oesterzwammen groeien jaar en jaar
Lesage Champignons doet het in een periode waarbij er, zo legt Michel uit, een groot potentieel in de markt ligt. "De champignons hebben lang in zwaar weer gezeten, maar nu is het tijd om een frisse wind te laten varen. Er is ruimte voor waardering onder de consument voor een product dat eigenlijk aan alle aspecten van de wensen van de maatschappij voldoet. Champignons passen in de eiwittransitie, omschakeling naar vleesvervangende en behoefte aan lokaal. Het past allemaal in wat de consument belangrijk vindt. Bovendien rijzen de prijzen van menig groentensoort de pan uit. Champignons zijn nog altijd relatief aan de goedkope kant. Dat zien we ook wel, want de consumptie stijgt jaar na jaar."

"Ook deze winter hebben we het weer ontzettend druk gehad. In de vakantieperiodes zie je altijd een kleine terugval, maar het eerste weekend na de vakantie is er ook gelijk weer herstel. Nu is het weer ons ook goed gezind. Zo lang het koud en vochtig blijft, hebben mensen veel zin om te koken en dat merk je." Hierbij ziet de ervaren teler nog altijd een dominantie van de witte champignon, maar steeds meer varianten vinden hun weg naar de consument. "Traditionele witte champignons beslaan nog altijd 90 procent van ons volume, maar direct erna komen kastanjechampignons en oesterzwammen. Deze zijn jaar op jaar groeiend en lijken de laatste vijf jaar hun weg naar de keuken gevonden te hebben. De echte exotische varianten gaan meer naar de horeca toe. Daar blijven de mensen thuis redelijk argwanend over, maar al me al ligt er dus veel potentie. Het is aan ons, mede met André Champignons, om te zorgen dat we deze waarmaken."

Voor meer informatie:
Michel Lesage
Lesage Champignons
Kervijnstraat 79
8531 Harelbeke (Bavikhove), België
+32(0) 56 71 22 88
[email protected]
www.lesagechampignons.be

[email protected]
www.andrechampignons.be