Een rassenlicentiebeheerder heeft vanop de eerste rij een goed zicht op de omwentelingen én de stabiele periodes in de commerciële fruitgenetica:
"Trendmatig waren we op iets nieuws aan het wachten in het druivensegment en de nieuwe generatie ARRA™-rassen leverde precies wat we hadden verwacht: heerlijk smakende druiven die zich gemakkelijk aan elk klimaat aanpassen, geliefd bij zowel consumenten als telers", zegt AJ Jansen van Vuuren van TopFruit.
Als categoriemanager druiven focuste Jansen Van Vuuren allereerst op het aangaan van relaties met retailers en Zuid-Afrikaanse exporteurs. Een ras op de lijst van een retailer krijgen is onderdeel van een lange weg in het vestigen van een succesvol ras op de markt. Zijn collega in hardfruit Corné Grundlingh is het ermee eens; als licentiebeheerder richten ze hun aandacht voor de helft op exporteurs/retailers en voor de helft op telers. Zuid-Afrikaanse telers vertrouwen erop dat de rassen aangeboden door TopFruit telersvriendelijk zijn, maar ook gewild op de markt.
Consistentie binnen een druivenras is zeer moeilijk te bereiken in Zuid-Afrika waar, zo geeft Jansen van Vuuren aan, druiven worden geteeld in verschillende klimaatzones, met onder meer een woestijn, een subtropische zone en een mediterraan klimaat.
Rechts: ARRA Honey Pop™
"Daarom ligt de focus met nieuwe genetica op klimaatadaptatie. Momenteel zijn er kansen in de markt voor een premium vroeg rood pitloos en een laat rood pitloos ras. We hadden ook een vervanging nodig voor een extra-vroeg wit pitloos ras. Dat is nu net ingevuld met ARRA Honey Pop™."
"Veel telers, geloof het of niet, hebben ons benaderd om semi-commerciële blokken te vestigen ter vervanging van Crimson, dat enkele tekortkomingen heeft. Het heeft veel Ethephon nodig om te kleuren en de teelt is niet consistent van jaar tot jaar", vult hij aan.
Consumenten maken volgens Jansen van Vuuren over het algemeen ook geen onderscheid tussen druivenrassen. De overvloed aan rassen verwart hen zelfs. De enige constante in het consumentengedrag lijkt hun zoektocht te zijn naar mooie, zoete en knapperige druiven.
Afrika haalt Europa in wat betreft de export van Pink Lady
Aan de andere kant houdt het publiek duidelijk van Pink Lady®. In alle 101 landen waar het merk op de markt is, heeft het een bijna onaantastbare positie ingenomen. TopFruit houdt de licentie van Apple and Pear Australia Limited (APAL), de eigenaar van het handelsmerk, voor Afrika, Zuid-Afrika en de eilanden in de Indische Oceaan. Pink Lady staat bekend om kwaliteitsgarantie.

Pink Lady
Corné Grundlingh, categoriemanager hardfruit bij TopFruit, merkt op dat ruim 40% van de Pink Lady appelen van Zuid-Afrika nog steeds bestemd zijn voor het VK. Interessant is dat Afrika Europa heeft ingehaald als de tweede grootste exporteur van Pink Lady appelen, met een vijfde van de oogst.
"Appelexporteurs realiseren zich dat ze meer naar het Verre Oosten moeten sturen", zegt Corné. "Natuurlijk gaan Fuji's en Gala's meestal naar Azië, terwijl ze lang geloofden dat Pink Lady niet het smaakprofiel voor Azië had. Toch wordt het continent snel een belangrijke markt voor Pink Lady."
De meest verkochte appelrassen in het assortiment van TopFruit zijn de hoogkleurmutaties Bingo Gala (met alleen een boom-, maar geen opbrengstroyalty van de lokaal afgeleide mutatie), de RDS/Joya® Cripps Red mutatie (het laatste ras in de appeloogstkalender) en Lady in Red/Pink Lady.
"We zullen telers niet adviseren om de rassen te planten die onder de merken van Pink Lady of Joya worden vermarkt als de teler niet in het merkconcept gelooft."
TP15-41 Eden Gold
In het perensegment vestigt Dihan Blom, technisch manager voor hardfruit, de aandacht op TP15-41/Eden Gold™ (zie foto rechts). Het is een peer die geplukt wordt aan het einde van het vroege seizoen, eind januari – begin februari. Het is een hybride die hij een nieuw soort peer noemt. Het eerste semi-commerciële blok zal dit jaar worden geplant. "Het is een peer die je direct van de boom kunt eten. Het heeft de zoetheid van zijn Europese ouders, de knapperigheid van zijn Aziatische ouders en een smaak als van een appel. Het is een heel nieuw profiel." Omdat het een peer is uit het Ben Dor veredelingsprogramma, is het geschikt voor warmere klimaten.
Blom voegt toe dat Europa vanaf 2026 op zoek gaat naar 40 containers van +60mm fruit. Greenyard Fresh is veel aan het aanplanten in Italië en zoekt naar tegenseizoensfruit. Kleinere peren worden vermarkt als snackfruit. "Het valt in hetzelfde venster als Williams, waarvan de meeste worden gebruikt voor de industrie. Het zou gemakkelijk Williams kunnen vervangen, die niet erg goed werkt als conservenfruit." Hoewel de kleur niet echt geschikt is voor de Aziatische markt, geloven ze dat de smaak dat wel is. Met wat markteducatie moeten er kansen liggen.
De belangrijkste steenfruitrassen bij TopFruit zijn van BQ Genetics (bekend als Bradford rassen), AC Fruit Breeding (Star Fruits) en Provedo (onder telers is er een opmerkelijke interesse in kersen).
Voor meer informatie:
TopFruit
Tel: +27 21 874 1033 (Zuid-Afrika)
[email protected] of [email protected]
www.topfruit.co.za