Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Beïnvloed door consumenten, retailers en regelgevers

"In 2024 worden aanzienlijke veranderingen in verpakkingstrends verwacht"

De versnellende impact van klimaatverandering, de toenemende regelgeving en groeiende interesse van klanten in duurzame, circulaire verpakkingsoplossingen hebben Solidus ertoe geleid zich te richten op de ontwikkeling van circulaire verpakkingsmaterialen.

"In 2024 worden aanzienlijke veranderingen in verpakkingstrends verwacht, waarvan vele worden gedreven door de behoefte aan meer duurzame verpakkingsoplossingen. Deze trends worden beïnvloed door drie belangrijke stakeholders op de markt: consumenten, merkeigenaren en retailers, en regelgevers."

Consumenten
Consumenten spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van deze trends. Ze worden steeds bewuster van de urgentie van duurzaamheid en tonen bereidheid om concrete stappen te zetten naar een duurzamere levensstijl. Het vermijden van overmatige verpakking is een belangrijke ontwikkeling waar consumenten veel belang aan hechten. Consumenten letten op de verpakking van het product dat ze willen kopen. Ongeveer 53% van de consumenten is bereid meer te betalen voor een product verpakt in duurzame verpakking. Dit benadrukt de groeiende impact van verpakking op de perceptie en keuzes van consumenten bij het beoordelen van een product.

Merkeigenaren en retailers
Merkeigenaren en retailers stellen ambitieuze doelen om de duurzaamheid van hun verpakking te verbeteren, omdat ze erkennen dat een groot deel van hun ecologische voetafdruk afkomstig is van verpakkingen. Omdat dit aspect buiten hun directe controle ligt, erkennen ze de noodzaak van samenwerking in de gehele waardeketen. Steeds meer merken en retailers zoeken daarom de samenwerking op met hun verpakkingsleveranciers, op zoek naar duurzamere en circulaire materialen. Zo willen ze niet alleen hun doelen voor vermindering van de ecologische voetafdruk bereiken, maar ook fossiele materialen vervangen door hernieuwbare opties.

Regelgeving
Overheden sturen ook merkeigenaren en retailers aan om duurzamer te worden, aangespoord door regulerende maatregelen. Eén van de initiatieven in de Europese Unie is de Europese Green Deal, dat tot doel heeft alle EU-landen klimaatneutraal te maken tegen 2050. Specifieke regelgeving voor de verpakkingsindustrie, waaronder de Extended Producer Responsibility (EPR), de EU Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) en SUPD (Single Use Plastic Directive), bepalen de criteria waaraan circulaire en duurzame verpakkingen moeten voldoen.

Jesse Rep, Hoofd Duurzaamheid bij Solidus, over de komende regelgeving: "Regelgeving bepaalt de verpakking van de nabije toekomst, bij Solidus integreren we de wettelijke vereisten in onze productontwikkeling om ervoor te zorgen dat onze verpakking toekomstbestendig is."

Arthur Boxman, Chief Growth Officer bij Solidus, benadrukt de benadering van Solidus ten opzichte van duurzaamheid en circulariteit: "Het heeft geen zin om verpakkingen te ontwikkelen die duurzaam worden gewonnen, geproduceerd met een lage koolstofvoetafdruk, maar niet op grote schaal kunnen worden gerecycled aan het einde van hun levensduur."

Voor meer informatie:
Solidus
Industrieweg 17
2320 Hoogstraten, België
Tel: +32 33 40 23 54
britt.kerstens@solidus.com
www.solidus.com

Publicatiedatum: