Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
in Nederland exclusief verkrijgbaar bij FruitMasters

Appelras Wurtwinning krijgt Bloss als merknaam

Tholen - Tijdens de Fruit Logistica vond in de stand van FruitMasters de onthulling van de merknaam en positionering van het nieuwe Wurtwinning-appelras: Bloss. Dit werd uitgebeeld met een spectaculaire handdansact tijdens de lancering.

Bloss is de merknaam van het Wurtwinning-ras. De appel heeft een bovengemiddelde vruchtmaat en een uniforme grootte. Kenmerkend voor de vrucht zijn de rosé-rode blos met prominente lenticellen. De smaakvolle en robuuste genen van twee hoog aangeschreven kruisingsouders hebben zich verenigd in deze nieuwkomer, wat heeft geresulteerd in een smaakvolle, robuuste vrucht.

De appel heeft een dubbele resistentie tegen appelschurft en een hoge tolerantie tegen echte meeldauw, twee van de grootste uitdagingen in de moderne fruitteelt. De eerste resultaten laten ook zien dat Bloss geschikt is voor het warmere klimaat, waardoor het een toekomstbestendig en duurzamer ras is dat de impact op ons milieu vermindert.

Het appelras is eigendom van Fresh Forward en wordt momenteel geteeld door toonaangevende teeltorganisaties zoals Royal FruitMasters in Nederland, Tobi Seeobst in Zwitserland en de Duitse entiteiten Elbe Obst, MABO (Marktgemeinschaft Bodenseeobst), WOG (Württembergische Obstgenossenschaft Raiffeisen), Landgard eG, Frutania GmbH en M.Al. (Marktgemeinschaft Altes Land). Er zijn plannen voor uitbreiding naar andere landen. De teelt beslaat in Europa momenteel 180 hectare en er zijn plannen om daar de komende vijf jaar nog eens 900 hectare aan toe te voegen. Het doel is een oogst van 20.000 ton tegen 2030. De oogst van het seizoen 2023-2024 is nu exclusief verkrijgbaar bij clubpartners.


Teunis Sikma (Fresh Forward) en Adriaan Vis (FruitMasters)

De ontwikkeling van de Bloss-merkidentiteit en positionering werd voorafgegaan door uitgebreid onderzoek om een merk te creëren dat, net als de smaak van de appel, een brede aantrekkingskracht zou hebben. De naam is geïnspireerd op een gezonde blos en natuurlijke bloesem. Dit thema komt verder tot uiting in het gebruik van natuurlijke kleuren en de teler in het logo, die symbool staat voor het vakmanschap van de fruitteelt. Deze merkidentiteit maakt van Bloss een herkenbaar en vertrouwd merk.


Hans Sengers (FruitMasters), Marco Duineveld (Smeding) en Peter van der Schoot (FruitMasters)

Voor meer informatie:
Peter-Jan van Ingen
Fresh Forward
Tel: +31 (0) 26 388 6448
[email protected]

FruitMasters
Tim Kievits
tel: +31 345 578 830
[email protected]