VK: Lidl en M&S snelst groeiende supermarkten ondanks dalende omzet na Kerst
Lidl en M&S behielden deze maand hun positie als snelst groeiende supermarkten in het VK, ondanks een inzinking in de omzet na Kerst. Volgens de laatste gegevens van NIQ gaven shoppers 24% minder uit aan eten en drinken in vergelijking met december, maar de totale omzet aan kassa's steeg met 6,6% j-o-j in de vier weken die eindigden op 27 januari 2024. Minder dure voedingsmiddelen zoals diepgevroren frites, diepgevroren fruit en kant-en-klaarmaaltijden werden vaker gekocht.
Bron: grocerygazette.co.uk

VK: Kids Eat Free-regeling keert half februari terug naar Tesco-cafés
Tesco heeft aangekondigd dat het zijn Kids Eat Free-programma tijdens de voorjaarsvakantie weer aanbiedt in 315 cafés in het VK. Populaire menu-items zijn onder andere bonen of avocado op toast, vissticks, gebakken kip of een sandwich. Warme hoofdmaaltijden zijn inclusief een groentegerecht en de pick-n-mix sandwich bevat een stuk vers fruit en twee snacks. Er is dus iets gezonds en iets lekkers om kinderen met honger van het ontbijt tot het avondeten van een maaltijd te voorzien.
Bron: tescoplc.com

Zweden: Klas Balkow treedt terug als directeur en CEO van Axfood
Axfood heeft aangekondigd dat Klas Balkow heeft besloten zijn carrière bij het bedrijf af te sluiten. Samen met de raad van bestuur van Axfood is Balkow overeengekomen dat hij zijn functie als directeur en CEO van Axfood uiterlijk eind 2024 neerlegt.
Bron: esmmagazine.com

Ierland: Bestedingen in Noord-Ierse supermarkten bereikten vorig jaar een recordhoogte van € 4,9 mld
Volgens een rapport hebben consumenten in Noord-Ierland in januari € 7,9 mln extra uitgegeven aan groenten, fruit en salades, omdat ze na de overdaad van Kerst voor gezond eten kozen. Huishoudens gaven gemiddeld een recordbedrag van € 6.525 uit in supermarkten in het jaar tot 21 januari, een stijging van € 718 per huishouden ten opzichte van het jaar ervoor, volgens onderzoek van informatiebedrijf Kantar.
Bron: belfasttelegraph.co.uk

Duitsland: Metro start met groei in alle segmenten en kanalen in Q1 2023/24
"De positieve verkooptrend zette zich voort in het eerste kwartaal van 2023/24: De omzet gecorrigeerd voor valuta- en portfolio-effecten groeit met 9,1%, in lokale valuta met 6,2%; de gerapporteerde omzet stijgt licht met 0,1% tot € 8,1 mld (Q1 2022/23: € 8,1 mld). Omzetgroei (voor portfolio en valuta gecorrigeerd) in alle kanalen: omzet in winkelactiviteiten groeit naar € 6,2 mld (+5%), bezorgomzet naar € 1,9 mld (+24%) en omzet van Metro Markets naar € 34 mld (+62%)," meldt Metro.
Bron: newsroom.metroag.de

VK: Sainsbury's mikt op meer kostenbesparingen, beter rendement voor investeerders
Het Britse supermarktconcern Sainsbury's heeft een nieuw besparingsdoel gesteld van € 1,5 mld over drie jaar en belooft het rendement voor aandeelhouders te verbeteren. In een strategie-update zegt de groep, die een aandeel van 15,7% heeft in de Britse levensmiddelenmarkt van € 268 mld en alleen Tesco achter zich laat, toe om tegen maart 2027 een groei van de omzet te realiseren die groter is dan die van de markt.
Bron: reuters.com

Zweden: cijfers ICA Gruppen vierde kwartaal 2023
"De geconsolideerde netto-omzet steeg met 7,6% tot € 3392 mln vergeleken met 2022 ( € 3153 mln) voor het vierde kwartaal. Een aanhoudend relatief hoog inflatiepercentage droeg bij aan de omzetstijging. Het bedrijfsresultaat exclusief posten die de vergelijkbaarheid beïnvloeden bedroeg € 131 mln ( € 123 mln)," meldt ICA Gruppen.
Bron: icagruppen.se