VK: "Ocado bewijst dat e-commerce wel degelijk winstgevend kan zijn"
Voor veel retailers in de voedingsmiddelensector is e-commerce een verlieslijdende nevenactiviteit, die ze met enige tegenzin ontwikkelen omdat ze simpelweg het gevoel hebben dat ze niet anders kunnen. Maar dat je geen geld kunt verdienen met e-commerce in voeding is een hardnekkige mythe, zegt Gregor Ulitzka, Europees directeur bij Ocado Solutions, tegen RetailDetail: "Ja, we verdienen geld als online supermarkt. Ik zou geen baan hebben als dat niet zo was. We zouden al lang failliet zijn."
Bron: retaildetail.eu

Portugal: Lidl en Pingo Doce halen ESG-doelstellingen
Lidl Portugal heeft het aantal eigen merkartikelen met milieu- en sociale certificeringen in vier jaar tijd met 40% zien toenemen, wat neerkomt op 22% van het totale huismerkaanbod. Dit staat gelijk aan meer dan 730 gecertificeerde producten die in het hele land verkrijgbaar zijn, aldus de discounter. Lidl geeft prioriteit aan certificeringen voor producten met potentiële duurzaamheidsproblemen, zoals cacao, thee, ananas, palmolie, groenten, fruit en textiel. De Portugese supermarktketen Pingo Doce beweert dat het een Europese leider is geworden op het gebied van duurzame logistiek door het behalen van een viersterrenclassificatie in het prestigieuze Lean&Green-initiatief.
Bron: esmmagazine.com

Nederland: Spar voor derde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot Top Employer
Voor het derde achtereenvolgende jaar is Spar Nederland uitgeroepen tot Top Employer. Deze internationale erkenning, die jaarlijks wordt uitgereikt door het Top Employers Institute, onderstreept de toewijding van Spar Nederland aan goed werkgeverschap.
Bron: spar-international.com

Spanje: Eroski breidt kortingsprogramma voor grote gezinnen uit
Retailer Eroski heeft aangekondigd dat het zijn kortingsprogramma voor grote gezinnen gaat uitbreiden naar zeven andere winkels in de provincie Castilla y León. Met dit initiatief hoopt de retailer de economische last van grote gezinnen te verlichten.
Bron: esmmagazine.com

VK: Aldi viert het succes van Too Good to Go partnerschap
Aldi viert een belangrijke mijlpaal in haar samenwerking met
's werelds grootste platform voor voedseloverschotten, Too Good to Go. De op drie na grootste supermarkt van het VK heeft sinds het begin van de samenwerking, nu in winkels een indrukwekkend aantal van 400.000 Surprise Bags verkocht en daarnaast tot 1.000 ton CO2e bespaard (gebaseerd op berekeningen van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties).
Bron: aldipresscentre.co.uk

VK: Televisieproducent begint via Farming Connect kleinschalig teeltbedrijf in Wales
Op een klein tuinbouwbedrijf aan de kust van Wales worden op twee ha grond biologische groenten geteeld die tientallen lokale gezinnen van voeding voorzien. Dit is een voorbeeld van een nieuwe golf kleinschalige tuinbouwbedrijven die overal in Wales opduiken. De groenten worden door voormalig televisieproducent Matt Swarbrick en zijn vrouw Jenny geteeld en wekelijks in dozen bij ongeveer 80 huishoudens bezorgd. Deze klanten zijn lid van een landbouwinitiatief (CSA) van de lokale gemeenschap. Het begon allemaal in 2018 nadat Matt financiering van het Farming Connect Management Exchange Programme had gekregen om kleinschalige farms in Europa te bezoeken die permacultuur hebben omarmd om voeding te telen.
Bron: narberth-and-whitland-today.co.uk