Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
European Road Freight 2023 in Review van sennder

"In 2024 is digitalisering de sleutel om aanhoudende macro-economische uitdagingen het hoofd te bieden"

Sennder, een digitale vrachtvervoerder in Europa, heeft zijn tweede European Road Freight Year in Review uitgebracht, een marktrapport dat zich richt op de belangrijkste trends die de sector van het wegvervoer in 2023 hebben vormgegeven, gebaseerd op eigen data van een netwerk van ongeveer 40.000 vrachtwagens. Het rapport biedt een analyse van het landschap van de wegtransportsector met een vooruitblik op de trends die de sector in 2024 zullen beïnvloeden.

Julius Koehler, medeoprichter en algemeen directeur van sennder: "2023 was weer een ongewoon jaar voor onze sector. Tegen een achtergrond van aanhoudende marktvolatiliteit en de altijd aanwezige urgentie van klimaatactie, zien we vervoerders technologische kansen grijpen en zich aanpassen aan nieuwe milieueisen en regelgeving. De vooruitzichten voor 2024 zijn duidelijk: digitalisering is de sleutel om het hoofd te bieden aan de lagere vraag naar transport en aanhoudende macro-economische uitdagingen."

Dalende tarieven in Q1 2023
2023 was een uitdagend jaar voor de sector, met nadelige wereldwijde macro-economische omstandigheden die hun tol eisten voor vervoerders. De vraag naar wegtransport, vaak een barometer voor de economische gezondheid, kende een neergang na de recordhoge vrachttarieven van 2022. Geconfronteerd met de noodzaak om de activiteit op peil te houden, hanteerden vervoerders lage prijsstrategieën. sennder stelde vast dat de wegtransporttarieven in Q1 2023 met maar liefst 9% daalden.

Echter, de Europese vervoerstarieven lagen aan het einde van het jaar 1% boven het niveau van januari 2023. Dit werd veroorzaakt door de stijgende vraag tijdens de seizoenspiek en nieuwe Duitse tolheffingen vanaf december 2023 die de tolkosten voor vervoerders op Duitse wegen met maximaal 83% verhoogden. De Duitse vrachttarieven eindigden 2023 met een stijging van 6%, wat sennder toeschrijft aan deze kostenverhogingen.

Het navigeren van de spotdaling
De spotmarkt kende een neergang in 2023, waarbij sennder een daling van 47% in de marktspotmogelijkheden j-o-j waarnam. Ongunstige macro-economische omstandigheden onderdrukten de consumentenuitgaven en bedrijfsorders, wat leidde tot een aanhoudend overschot aan vrachtwagencapaciteit.

Tijdens het hoogseizoen voor het wegvervoer (van Black Friday tot het einde van het jaar), was de piek lager dan de afgelopen twee jaar. De orders daalden door de lagere consumentenuitgaven. Desondanks lagen de vrachtvolumes van sennder in de laatste week van november 2023 nog steeds 65% boven het gemiddelde, aangezien veel kostenbewuste consumenten wachtten op de Black Friday-kortingen om grote aankopen te doen.

"In het licht van de aanhoudende marktvolatiliteit blijft sennder zijn Control Tower-bedrijfsmodel uitbreiden voor duurzame groei: we nemen 100% van de Full Truck Load-business van onze klanten over en digitaliseren alle onderdelen van de interactie. Dit ontgrendelt waarde voor onze klanten, voornamelijk in de vorm van lagere kosten. Op deze manier bouwen we een betrouwbare vraag op naar basisvolumes, gecontracteerde ladingen en daarbovenop spotladingen. Dit blijft een prioriteit voor 2024."

Voor meer informatie:
Marisa Wagner
sennder
Tel: +49 1525 437 2777 (Duitsland)
[email protected]

Publicatiedatum: