Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maxime, Charlotte en Pol Roussel:

"We willen de FAIA-producten naar de Belgische markt brengen"

Tholen - Sinds eind 2023 zijn de foodconcepten van Faiafood ook in enkele Belgische supermarkten te vinden. Naast de inmiddels bekende purees, marinades (Quick Taste) en gembershotjes (Quick Shot) is daar nu ook 'Quick Start' (versneden mixen van verse uien, knoflook en gember) aan toegevoegd. "In Nederland zijn ze iets verder op het gebied van ready-to-use producten, maar we zien met onze producten onder het Faiafood-merk ook een groot potentieel in België", legt Maxime Roussel van Roussel Onions uit, dat samen met Sawari Fresh, Biesheuvel Knoflook en Waterman Onions onder de naam Faiafood een samenwerking heeft.

"De producten zijn in Nederland al een stuk meer ingeburgerd", vervolgt Maxime. Maxime is de jongste telg van de familie Roussel en heeft zich sinds kort bij het team van het gelijknamige familiebedrijf gevoegd. "Daar liggen we al in enkele supermarkten, maar eind 2023 zijn we ook begonnen met drie supermarkten in België. Dat startte met een testfase om te kijken hoe de Belgische markt reageert op de verschillende concepten, maar ook om praktisch te zien in voorraad welke producten er snel lopen en welke wat minder. Zo hebben we verschillende kookdemo’s georganiseerd, waar we zelf aanwezig waren om met de klant in gesprek te gaan."

"Het zijn namelijk nog wel producten die enige uitleg behoeven", vult Charlotte Roussel aan. "De ene verkoopt zichzelf wat makkelijker dan de andere, maar bijvoorbeeld de knoflook-, gember- en mixpurees zijn niet per se producten die al veel te vinden zijn in de schappen. Dan is het heel leuk om bij de proeverijen uit te leggen hoe het te gebruiken is in de keuken. We zien gelijk dat de klanten overtuigd zijn. Dat stukje activatie is nog wel nodig, maar er is veel enthousiasme. Het is ook de reden dat we binnenkort op de Tavola beurs in Kortrijk staan (red. 17-19 maart) met Roussel Onions. Daar willen we ook Faiafood nogmaals demonstreren aan het Belgische vakpubliek. Het is een beurs die dicht bij ons is, dus omdat we toch sterk lokaal verankerd zijn, is het mooi om daar aanwezig te kunnen zijn."

Maxime: "Recent bezocht ik in Nederland onze partner Sawari Fresh, waarbij we ook een supermarkt bezochten. Daar zie je dat gemaksproducten voor in de keuken, zoals voorgesneden groenten, al goed ingeburgerd zijn. Wij geloven dat er ook in België een mooie toekomst kan zijn voor ons type producten. Met onze producten kan je zelf een gezonde maaltijd op tafel zetten, met minder schil- en snijwerk. Voor veel mensen is dit ideaal, aangezien we steeds minder tijd hebben. Op die manier slagen we er toch in om nog zelf te koken, met gezonde producten."

Quick Start
Faiafood brengt verschillende purees, marinades en shotjes op basis van de hoofdproducten van de vier partners, uien, verse knoflook en gember uit. Sinds kort zijn daar ook de 'Quick-Start' kleinverpakkingen bij gekomen. "Een nieuwe pijler in ons Faiafood-assortiment, waarbij vers versneden uien, knoflook en gember worden verpakt in zakjes tot 300 gram. De behoefte van een gemiddeld gezin voor één gerecht, waarin één of meerdere van deze oergewassen gebruikt worden, vormt de basis voor deze hoeveelheden. Hier in België snijden we de uien, knoflook en gember voor ‘Quick Start’. De knowhow van de versnijdingen hadden we al in huis, maar om de kleinverpakkingen voor de retail te kunnen verwerken, hebben we ook aanpassingen op onze machines gedaan."

Qua afzetmarkt onderzoekt Faiafood ook de mogelijkheden om de versproducten - naast Nederland en België - naar Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk te exporteren. "Ik denk dat we ons hier op het gebied van de versproducten het beste kunnen onderscheiden, omdat kwaliteit heel belangrijk is. Als je een lange afstand te transporteren hebt, kan het ten koste gaan van de kwaliteit. Echter, we zijn ervan overtuigd dat we betere kwaliteit kunnen aanbieden dan er nu in de winkels ligt als je door de korte keten snel product van a naar b in de winkelschappen krijgt. Voor de lang houdbare producten, zoals de purees en gembershots, kijken we eventueel ook nog verder naar de rest van Europa", legt Charlotte uit.

Prijsverschil in kwaliteit
Verder kijken doet Roussel Onions daarnaast ook nog altijd met de grootverpakkingen van geschilde en versneden uien die het levert aan de industrie. Dit is van origine de hoofdmoot van het bedrijf en blijft de belangrijkste pijler. "We zien het als twee verschillende entiteiten binnen ons bedrijf", gaat Pol Roussel verder. "Aan de ene kant hebben we een benadering van de consument via Faiafood door middel van de kleinverpakkingen aan de retail en aan de andere kant werken we nog altijd met de grootverpakkingen onder Roussel Onions voor industriële klanten en groothandelaars. Die industrieklanten beleveren we ondertussen al 25 jaar van vers gesneden uien. Die hebben geen behoefte aan verpakkingen onder de 500 gram. Dit blijft voor ons dan ook een groot aandeel houden."

De pater familias van het bedrijf ziet hierbij wel dat er een steeds grotere uitdaging ontstaat in de verschillen in kwaliteit van de uien. "Goede kwaliteit vinden is niet zo heel moeilijk, maar het prijsverschil tussen goede, mindere en slechte kwaliteit uien wordt steeds groter. Dat zorgt er ook voor dat de verschillen in kwaliteit van het eindproduct groter worden vandaag de dag. De vraag is dan: welke grondstof koop je in om concurrentieel te blijven? Ga je goedkope uien aankopen om het ook goedkoper aan te bieden of blijf je bij de kwaliteit? Dat is het dilemma dat steeds meer opkomt en waarbij we zien dat er vele partijen zijn die opteren voor goedkopere prijzen, maar wat ten koste gaat van de kwaliteit. Ons doel hierin is om simpelweg bij de kwaliteit te blijven die ons cliënteel van ons verwacht. Dan komt er soms wel een extra centje bij kijken, maar de wens naar goede uien blijft toch voor onze klanten ook de boventoon voeren. Daarmee blijven we ons onderscheiden."

Voor meer informatie:
Maxime, Charlotte en Pol Roussel
Roussel Onions
Ieperstraat 221
8560 Moorsele, België
+32 (0)56 50 53 06
info@rousselonions.com
www.rousselonions.com

www.faiafood.com