Ondanks de uitdagingen voor de sector kijkt de Zuid-Italiaanse telersorganisatie Altamura met optimisme en vastberadenheid naar het nieuwe jaar, dankzij een positieve balans in 2023 en tal van nieuwe ontwikkelingen. Naast de uitbreiding van de convenience productlijn kondigt de organisatie een nieuw lid, een lijn speciaal voor de horeca en een lijn van poeders van bladgroenten aan. De nieuwigheden zullen te zien zijn op de beurs in Berlijn.

Foto's: Op Altamura
"Elk jaar hebben we het geluk nieuwe leden te mogen verwelkomen, wat zorgt voor een toename van het areaal en het assortiment", zegt Fabio Altamura, vicevoorzitter van de telersorganisatie uit de regio Campaniƫ. "Dit jaar is vooral de aansluiting van een onlangs opgericht teeltbedrijf met ruim 30 hectare in de Metaponto-streek in Basilicata van groot belang. We zijn een van de eersten die in deze streek de teelt van baby leaf uitproberen. De eerste proeven die vorig jaar zijn uitgevoerd, hebben zeer veelbelovende resultaten opgeleverd. Twee jaar geleden al, toen Condoluci, een bedrijf gespecialiseerd in de teelt van gele meloenen en aardbeien toetrad, overwogen we de mogelijkheid om ook samenwerkingen op te zetten voor de teelt van baby leaf in die streek."

ChefSalad: lijn speciaal voor de horeca
"Gezien de groeiende vraag vanuit de horeca, besloten we om een nieuwe lijn te creƫren in handige zakjes van 500 gram. We werken al jaren samen met de horeca en met dit product willen we de versheid van het product garanderen, met minder verspilling in vergelijking met grotere formaten", vertelt de vicevoorzitter van Op Altamura.
"Al onze producten zullen in dit formaat beschikbaar zijn, van rucola tot meer nicheproducten zoals bloedzuring, erwtenscheuten, oosterse mix, tatsoi, rode paksoi en baby kale. De nieuwe verpakking, ontworpen door NJU Comunicazione in samenwerking met ons marketingteam, toont een wit bord met onze salades, een manier om de creativiteit van chef-koks te stimuleren en onze producten optimaal te benutten. We kwamen tot dit nieuwe concept na twee jaar samenwerking met enkele koksopleidingen en belangrijke chef-koks. De nieuwe verpakking zal worden gepresenteerd op de Fruit Logistica."

Lijn van poeders
Een andere nieuwigheid die het bedrijf zal presenteren op de beurs is de lijn van poeders van rucola, peterselie, snijbiet en spinazie. "Dit product kan worden gebruikt voor de bereiding en garnering van pasta's en risotto's, maar ook voor het maken van bakproducten op basis van spinazie en rucola", vervolgt Fabio Altamura. "We kregen de vraag van klanten die al gedroogde kruiden op de markt brengen. De poeders worden gemaakt in speciale droogcellen."
Positieve balans voor 2023
"We sluiten 2023 af met een positieve balans en blijven onze groeitrend voortzetten", zegt de vicevoorzitter. "Het jaar werd gekenmerkt door uitdagingen die iedereen in de sector ondertussen zeer bekend in de oren klinken: onhoudbare teeltkosten, een gecompliceerde geopolitieke situatie en de daaruit voortvloeiende problemen op de markt. Bovendien is het moeilijk om de hogere kosten door te berekenen in de verkoopprijzen. Hierdoor worden de winstmarges kleiner, wat bedrijven belemmert om te investeren en zich te ontwikkelen."

Uitbreiding conveniencesegment
"Vanaf medio 2023 hebben we aan de lijn van baby leaf convenienceproducten ook enkele volwassen bladgroentes toegevoegd, zoals ijsbergsla, suikerbrood, radicchio, andijvie en enkele speciale mixen. We leveren deze producten al aan enkele supermarkten in binnen- en buitenland. Momenteel is de productie voor de helft onder ons eigen merk Mama Salad en voor de helft onder private labels", zegt Fabio Altamura ten slotte.
Telersorganisatie Altamura is standhouder op de Fruit Logistica: hal 4.2, stand C-10. Klik hier om een afspraak te maken.

Voor meer informatie:
Op Altamura
Via Pacinotti
Pontecagnano Faiano (SA) - Italia
[email protected]
www.opaltamura.com