Het terugdringen van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen is een vast onderwerp in de gesprekken met Turkse groente- en fruitexporteurs. Volgens Sefik Can, accountmanager bij Canlar Fruit, heeft het bedrijf de afgelopen jaren serieuze inspanningen geleverd om te voldoen aan de Europese normen.
"We verwerken onze groenten en fruit in moderne faciliteiten onder hygiënische omstandigheden. Gecontroleerde teelt en verwerking, vooral in het geval van granaatappelen, is cruciaal voor ons. We werken daarvoor nauw samen met onze telers die de aanbevolen gewasbeschermingsprogramma's volgen in elke fase van de teelt. We steken veel moeite in het waarborgen van gezonde producten door gespecialiseerde analyses in Turkije en in het buitenland. Maar met de uitdagingen die de opwarming van de aarde met zich meebrengt, wordt het elk jaar moeilijker om groenten en fruit zonder gewasbeschermingsmiddelen te telen. We zijn ons ervan bewust dat andere Turkse exporteurs, met name zij die exporteren naar landen van de Europese Unie, ook aanzienlijke inspanningen leveren in dit verband."
Can stelt dat ze de afgelopen drie jaar zijn gestraft voor fouten binnen het Bulgaarse analyselaboratorium. “Ondanks onze inspanningen om deze moeilijkheden te overwinnen, hebben we de afgelopen drie jaar bepaalde problemen ondervonden aan de Bulgaarse grens. Onjuiste MRL-metingen van het analyselaboratorium in Bulgarije, lange wachttijden bij de douane en stijgende analysekosten maken ons werk nog uitdagender. Overheidsdiensten en exportverenigingen werken aan de kwestie, maar is er nog geen oplossing. Turkije speelt een cruciale rol in de levering van groenten en fruit aan de Europese Unie. Als dit probleem onopgelost blijft, zullen de daarmee gepaard gaande kosten resulteren in hogere prijzen voor de consument. Deze kwestie is het grootste probleem geworden voor zowel importeurs in Europa als exporteurs in Turkije."
Volgens de Turkse exporteur moet er iets worden gedaan om de stijgende kosten voor de consumenten te voorkomen. "Ik wil de betrokken overheidsdiensten nogmaals oproepen om actie te ondernemen om dit probleem op te lossen. Het niet aanpakken van deze kwestie kan leiden tot verstoringen in de toeleveringsketen vanuit Turkije, de verspilling van producten in een tijd waarin voedselproductie uitdagend is, hogere prijzen voor Europese consumenten en economische verliezen voor importeurs en exporteurs."
"Hoewel het Turkse granaatappelseizoen uitdagend is geweest, hebben we als bedrijf nieuwe markten aangeboord binnen de EU. Dit jaar hebben we voor het eerst producten verzonden naar landen zoals Kroatië, Servië en Roemenië. Ook voor het komende seizoen verkennen we nieuwe opties voor levering over zee en met het vliegtuig", besluit Can.
Voor meer informatie:
Sefik Can
Canlar Fruit
Tel: +90 (242) 339 21 91 (Turkije)
[email protected]
www.canlarfruit.com