Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
steeds meer groenten en fruit afgezet via retail

Macht supermarkten groeit in Italië

Steeds meer Italianen verkiezen de supermarkt boven buurtwinkels en kleine middenstanders. Het afgelopen decennium is een duidelijke verschuiving zichtbaar. Het aandeel van supermarkten steeg van 26 naar 35%, terwijl dat van kleinere retailers daalde van 36 naar 23%. Volgens gegevens van GFK Italia komt dit onder meer door de economische crisis, die grote discounters in de kaart speelt.



Groenten en fruit: aankopen in de detailhandel gerangschikt volgens de commerciële zenders, afhankelijk van het volume (% op totaal). Van beneden naar boven: hypermarkten zijn in blauw (12%), supermarkten zijn in het rood (35%) discounters zijn in het groen (8%) en kleine oppervlakken zijn in het paars (2%). Klik hier om de grafiek te vergroten.

Het groeiende belang van de supermarkten blijkt uit de verkochte volumes van groenten en fruit. 57% van het groenten en fruit wordt gekocht bij hypermarkten, supermarkten, discounters en kleinere supermarkten. Dat percentage stijgt al sinds 2003, ondanks dat veel grote retails aangeven dat de winstmarges op groenten en fruit dalen. Ook als de waarde van de verkochte goederen bekeken wordt, is zichtbaar dat de moderne kanalen steeds belangrijker worden. In onderstaande tabel worden de aankopen in de detailhandel in groenten en fruit gerangschikt volgens de waarde (in 1.000 euro).



Aankopen groenten en fruit, gerangschikt volgens de waarde. Klik hier voor een grotere afbeelding.

Gemiddelde prijzen

Kijkend naar de gemiddelde prijzen per verkoopkanaal, te beginnen in 2003, dan vertoont de lijn een stijging van 14%: van € 1.48/kg tot € 1.67/kg. Straatverkopers hebben nog steeds de laagste prijzen met een gemiddelde waarde van € 1.52/kg. Ze worden gevolgd door discounters met een gemiddelde prijs van € 1.59/kg, hypermarkten met €1.72/kg en kleine retailzaken met € 1.81/kg. Het duurste distributiekanaal voor verse producten zijn supermarkten met € 1.82/kg (zie onderstaande grafiek).



Aankopen in de detailhandel in groenten en fruit: de gemiddelde prijs van de belangrijkste kanalen (€/ kg). Bron: CSO verwerking van GFK Italia gegevens. Klik hier om de grafiek te vergroten.

De geografische verdeling van groenten- en fruitaankopen in de detailhandel

In 2012 zat de geografische spreiding van het verbruik op een lijn met voorgaande jaren, oftewel de volumes waren hetzelfde: 27% van de totale nationale aankopen werden geconcentreerd in het Noordwesten, 18% in het Noordoosten, 18% in het midden en 37% in het zuiden en op de eilanden.

In termen van waarde zijn, ondanks de stabiele distributie, gewijzigde percentages merkbaar: 31% van de waarde zat in het Noordwesten, 20% in het Noordoosten, 19% in het midden en 30% in het zuiden en op de eilanden.

In 2012 stegen de gemiddelde prijzen overal: € 1.91/kg in het Noordwesten, € 1.86/kg in het Noordoosten, € 1.78/kg in het midden, € 1.39/kg in het zuiden en op de eilanden.

In het Noordoosten zijn er twee aspecten opvallend: de macht van supermarkten, die het hoogste bereik in Italië ooit bereiken, met 63%, en de marginale rol van de straatverkopers, bij wie slechts 3% van de aankopen worden gedaan.

Er is een wereld van verschil tussen koopgedrag in het noorden en zuiden van het land. In het midden is er nog steeds een voorkeur voor moderne distributie in het bijzonder voor supermarkten (43%) ten koste van de straatverkopers (17%), gevolgd door Hypermarkten (11%), discountwinkels (12%) en gespecialiseerde detailhandelaren (13%). In het zuiden en op de eilanden behielden de traditionele verkopers zoals straatmarkten en groenteboeren 63% van de aandelen in 2012. Wel bezitten supermarkten momenteel 17% van de aankopen, gevolgd door discounters met 7%. Hypermarkten blijven stabiel op 7%.

 
 
Publicatiedatum: