De daling van de logistieke kosten en het ongewoon warme weer in de herfst hebben de vraag naar overzeese watermeloenen en Piel de Sapo meloenen in Spanje aangewakkerd en daarmee ook de trend naar jaarronde consumptie van deze producten alleen maar versneld.
"Onze Piel de Sapo meloenen en watermeloenen uit Brazilië zijn beschikbaar sinds begin oktober. Tot nu toe hebben we voldoende volumes, zonder pieken in het aanbod die de prijzen kunnen destabiliseren, en ook de kwaliteit is prima", zegt Jordi Valle, partner van Grupo Autor, een Spaans bedrijf met eigen teelt in Brazilië en Senegal waarmee het zich kan bevoorraden in de koude maanden.
"Vorige winter werd de vraag naar meloenen sterk gedrukt door de hoge logistieke kosten, maar met de betaalbare zeevrachtkosten is het dit seizoen anders. Ook het warme weer in oktober en november heeft gezorgd voor meer zin in frisse meloenen", legt Jordi uit. "We zijn een bedrijf dat sterk inzet op premiumproducten en merkbekendheid en we kunnen zeer tevreden met de aanzienlijke verkoopvolumes", zegt hij.
"Piel de Sapo meloenen worden steeds meer het hele jaar door geconsumeerd en die trend versterkt zich jaar na jaar. Veel mensen die in juli van meloen genieten, doen dat ook in januari. Watermeloen wordt nog iets meer geassocieerd met hitte, al zien we dat ook dit product aan populariteit wint in de herfst- en wintermaanden."
"We kunnen onze klanten steeds beter jaarrond continuïteit aanbieden wat de volumes betreft, terwijl het klimaat wel onvoorspelbaarder en ongunstiger wordt, om nog maar te zwijgen van de fors oplopende kosten. Je zag het bijvoorbeeld goed in juli, toen veel telers en exporteurs zonder product kwamen te zitten door stormen en hittegolven. Alleen wie fruit kon betrekken uit meerdere teeltgebieden via een goede teeltplanning, kon blijven leveren aan de retail”, herinnert Jordi Valle zich.
"Specialisatie in de teelt en verkoop is erg belangrijk, ook in de meloenensector, die de afgelopen jaren aan een herstructurering is onderworpen door de intrede van private-equityfondsen", zegt de medeoprichter van Grupo Autor. "De business komt in handen van specialisten die de volledige teelt- en productiecyclus jaarrond kunnen behelzen, niet in het minst door geografische diversificatie van de teelt."
"Met onze merken Melón de Autor en Sandía Foodie kijken we met veel optimisme uit naar de maanden januari en februari. In maart gaan we met Senegal van start en eind april met product van Spaanse bodem", besluit Jordi Valle.
Voor meer informatie:
Jordi Valle
Melón de Autor
Calle Paseo del Progreso, 34
Olesa de Monserrat (Barcelona) - Spanje
Mob: +34 643 138 870
jvalle@tropfruits.com
info@melondeautor.es
www.grupoautor.es